ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ringarum AI:1 (1774-1779) Bild 39 / sid 55  (läst 584 gånger)

2014-01-21, 13:05
läst 584 gånger

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Hej
 
Nu har jag stött på patrull igen! Kan tyda en 2:a, och att det sista ordet börjar på s. Tror också att meningen börjar med till,  men inget mer. Detta står i samband med en flytt från sidan i husförhörslängden, då Nils Ingesson i Strand, Ringarum, blivit änkling. Kan någon tyda var de flyttade? Ringarum AI:1 (1774-1779) Bild 39 / sid 55
 
MVH
Ann B Runo
 

2014-01-21, 17:54
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Gissar det övre: til actio 2dus  dvs till rättssak/domstol secundus (för andra gången).
Det nedre liknar Språk, ev. något m h t vad man kunde i förhöret eller vad rättssaken gällde.
Hälsar Mats

2014-01-21, 18:01
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Jag läser det som til ar[...] 2dam. Jag funderar på om ordet i mitten kan vara artlo, alltså en fökortning av latinets articulo (artikel). Det sista ordet är i alla fall en förkortning av latinets secundam, andra, och meningen betyder i så fall till andra artikeln.
 
Det andra huvudstycket i Luthers lilla katekes (som bl.a. förhördes vid husförhöret) innehöll Trons artiklar, tre kortare artiklar om kristendomen. Kanske personen ifråga endast hade lärt sig till den andra artikeln, och alltså inte kunde den tredje? De flesta anteckningarna i kolumnen Annotationes verkar ju gälla flyttningar och dödsfall, men det finns även anteckningar som gäller kunskaper och själva husförhöret, såsom glömt alt (sid. 19), fadren ger ej barnen tid att läsa (sid. 33), swårt wid att höra (sid. 35) osv.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-21, 22:29
Svar #3

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Tack så mycket för förslagen, ska kolla upp det om det går. Jag som trodde att det hade något med en flytt från sidan att göra! De går nämligen inte att hitta på detta ställe i nästa h.f.l. som torpet/stugan Strand finns med i....men ser nu att det om husförhörskunskaperna verkar som en rimlig förklaring :-)  
 
Ska även ha det med rättssak/domstol i åtanke :-)
 
Tack igen
MVH
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna