ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oppeby, vigda 1758, varifrån är bruden?  (läst 480 gånger)

2003-02-19, 16:44
läst 480 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag kan inte tyda gårdsnamnet för bruden i den här vigselnotisen. Står det Hammar? Och vad betyder DOS. Är det denna socken, eller något liknande?
Mvh
Inga Wallenquist

2003-02-19, 18:14
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Inga, det här kan jag inte svara så bra på. Det står Hammar (strecket ovan är ett vanligt förkortningstecken). Men det står inte 'i Hammar' som det borde, så det kanske inte är ett ortnamn, utan ett tillnamn (från fadern ? t ex soldatnamn). Dos betyder morgongåva, det ser man av andra vigselnotiser i boken. Vad det är förkortning av vet jag inte, latin ? Dessutom är morgongåvan ej angiven. Så är det också i en del andra notiser, medan flera har den angiven (10 lod silver etc).
 
mvh Lennart

2003-02-19, 18:51
Svar #2

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Lennart. Vad jag vet så fanns en soldat Lars Hammar i Oppeby. Om det var just vid denna tidsperiod låter jag vara osagt. Men det är troligt. Intressant med förkortningen Dos. Du har rätt i din tolkning. Jag slog upp den i Andersson/Anderö Ordbok för släktforskare: Dos, dotis(lat)= hemgift, morgongåva. Kan även betyda anslag, pension. Finns även ett ord ??dotalium? som även det är är latin och betyder hemgift. Kanske skulle jag kolla uppslagsböcker lite oftare...
Mvh
Inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna