ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: S:t Olai HFL 1894-1899, sid 2316, GID 346.212.6100  (läst 501 gånger)

2007-03-09, 22:11
läst 501 gånger

Linda Bjelkendal

Amalia Ottilia får 1893 oäkta sonen Ernst Fredrik. I födelseboken står ingen far, men hon är noterad som trolovad med August Fredrik Andersson. Dessa båda flyttar också ihop.
Det föds fyra ytterligare barn, alla står som oäkta. Paret vigs alltså aldrig. I hfl 1894-99 hittar jag nedanstående notering och jag har problem med att tyda all text. Vad jag förstår handlar det om en annan kvinna, Augusta Andersdr/son. I folkräkningen 1900 är också dessa båda boende med varandra.  
Kan någon hjälpa mig att tyda hela texten? Är det troligt att August Fredrik är far till Ernst Fredrik?
 

 
Tack på förhand!
/Linda

2007-03-09, 23:35
Svar #1

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Linda!
 
Det står ungefär:
3 lysningar avkunnade i Östra Eneby den 11 / 18 och 25 dec 1892.men härads...har den 8/7 93 förklarat pig Augusta Andersson i Dagsberg socken att hon är hans äkta hustru (Se betyget)
 
Han var alltså gift med Augusta Andersson i Dagsberg.
 
mvh
Kristina i Norrköping

2007-03-10, 00:14
Svar #2

Linda Bjelkendal

Hej Kristina!
..och tack för snabbt svar!
Då står där alltså ungefär vad jag föreställde mig. Märkligt då att dom trots detta fortsatte att leva med varandra. Domslutet var ju redan 93 men därefter föds fyra barn medan de fortfarande bor tillsammans.
1899 byts hfl-boken och nästa finns inte på genline, men enligt föregående så flyttas hela familjen vidare till nästa bok, inkl mannen.
Är inte det märkligt?
 
I folkräkningen 1900 står, som jag skrev, dock mannen skriven hos Augusta Andersson och ett par barn (minns inte antalet).  
Är det 100% säkert att han bodde där när det står så, eller kan han trots allt ha levt kvar med Amalia Ottilia?
 
Och kan man med tillräcklig säkerhet säga att han är far till hennes barn? Det är första barnet, Ernst som jag är särskilt intresserad av.

2007-03-10, 00:55
Svar #3

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Linda!
 
I födelseboken för Östra Eneby 1893 22/9 för Ernst Fredrik oä, står det på särskilda anteckningar : lysning nr 32-92 med dräng Aug. Fredrik Andersson Pilgatan 6 (fästekvinna).
 
Så troligen är Ernst Fredrik son till Aug. Fredrik Andersson. Att han står som o.ä. beror ju på att föräldrarna inte är gifta.
Uppgifterna ur födelseboken och lysningsboken. kommer från SVAR:s inskannade kyrkböcker.
 
Vid lysningen 1892 bor hon i Marielund nr 47 sid 1174 och han på Pilg.6 (Fredriksdal) sid 696.
Det kallades Stockholmsäktenskap att vara sambo på den tiden.....
 
Lite märkligt verkar det....
 
Hette Ernst Fredrik Andersson i efternamn som vuxen?
 
100% är ju svårt att säga.....
 
mvh
Kristina

2007-03-10, 12:36
Svar #4

Linda Bjelkendal

Hej igen!
Jo, jag såg också att man antecknat lysningen i födelseboken. Men hur har det kunnat förekomma tre lysningar utan att det kom fram att han redan var gift..?
Ernst Fredrik hette Qvarnström som vuxen, alltså efter modern. Men kanske är hans andranamn Fredrik efter fadern August Fredrik. Hennes andra son fick heta Axel August Emanuel, kanske också det efter August Fredrik..?
 
Ernst är min svärmors farfar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna