ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Normlösa, Lars Torndahl  (läst 779 gånger)

2008-01-24, 10:37
läst 779 gånger

Utloggad Stig Hedlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2015-10-31, 13:10
    • Visa profil
Hej! Vore tacksam för hjälp med att tyda vad som står om denne man och Catharina i sonen Erics födelsenotis

2008-01-24, 11:36
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Den 1 Octob: föddes och den (then? tror jag inte) 2 Ejusdem döptes Soldaten Lars Torndahls Och hustru Catharina Ericsdotter Son i Aspetorpen Eric. Wittnen Anders Svensson i Nederlösa dräng: Sven Larsson i Torpa. Hustru Maria Lars dott i Nederlösa. Pig. Maria Svens dott: i Torpa.  
 
Denne Erik Mars har jag inte följt upp fullständigt. Är det en ana till dig? Har du uppgifter om hans barn (jag känner bara till Brita Stina och Anders Peter men har inte några närmare uppgifter om dem) hade jag uppskattat att få ta del av dem. Jag vet inte något om föräldrarnas härkomst - modern anges vara född i Kristberg i husförhörslängd, men jag har inte kontrollerat detta. Har du mer uppgifter? Hör gärna av dig om du vill byta lite uppgifter.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2008-01-24, 23:05
Svar #2

Utloggad Stig Hedlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2015-10-31, 13:10
    • Visa profil
Hej Henrik och tack för hjälpen med tolkningen av Torndahl!
 
Om jag fått pusselbitarna rätt så förhåller det sig så att livgrenadjären Eric Larsson Mars är min hustrus ff mm f. Anknytningen är via Erics dotter Katarina Elisabet Ersd:r född 18180927 i Marås, Västerlösa,(död i Nävekvarn, Tunaberg 18791225), som han fick med sin andra hustru Inga Stina Andersdotter (född i Västerlösa 17931102 död i Ö Tollstad 18270222). De vigdes 1815.
 
Erics första gemål var 1809 änkan Lisa Nilsdotter f 1782 i Rappestad (enl hfl, ej kollad) och med henne fick han barnen som Du nämner: Brita Stina f 18100912 i Västerlösa och Anders Petter f 1813 d 1815 i Västerlösa.
 
Hans tredje och sista äktenskap var från 1831 med änkan Anna Nilsdotter f 1794 i Ö Tollstad, d 1842 i Viby. De fick sonen Carl Johan som föddes i Veta 18390324.  
 
Jag vet inte vad som hände med barnen Britta Stina resp Carl Johan.
 
Fler barn fanns enligt husförhörslängderna i hans liv genom  hustrurna/änkorna, men de har jag ingen koll på. Det kan också tänkas att jag missat något barns födsel och kortare levnad, eftersom det inte varit helt lätt att följa en man som flyttat vart och vartannat år mellan de olika socknarna och böckernas kvalitet har som vanligt varit skiftande.
Vet Du något mer om soldaten Lars Torndahl och hans bakgrund mm, så kanske vårt utbyte bör flyttas från rubriken läshjälp.
Med vänlig hälsning från Stig H

2008-01-25, 00:01
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag har svarat under Normlösa.
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna