ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Motala födelsebok  (läst 1572 gånger)

2002-09-25, 09:52
läst 1572 gånger

Utloggad Eric Leijonram

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-01-22, 20:54
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med tydning av Motalas födelselängder (som synes vara osedvanligt svårlästa).  
 
Den jag söker föräldrarna till är Karl Magnus Landström, f 1768-05-19 i Motala. Denne var under sin levnad bland annat verksam som inspektor vid Karlsby och fjärdingsman i Fjättmunna, Ekeby.  
 
Frågan är ställd tidigare på Anbytarforum av diverse frågeställare. Kan någon hjälpa till vore jag ytterst tacksam...
 
Mvh  
 
Eric Leijonram

2002-09-25, 20:56
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
En födelsenotis i Motala CI:4, sid 338 kan vara den du söker. Jag har bara tillgång till den via Genline, bildkvaliten är inte den bästa. Datum ser ut att vara 18 maj 1768, dopnamnet kan vara Carl Magnus.
 
Första raderna av 10:
Qvin[folkets ?] Majas, Jöns Jönssons i ... ..dotter,
som sidstl. Michelsmässotid ....
...., från Stock-
holm, i Ste ..arstorp födde son, hvars fader hon säger
laqvejen [?] ... vid ... Carl Veding, ...
 
Bedrövligt. Hoppas det är rätt notis. Kan du lägga ut en tydlig bild att läsa från, går det nog bättre. Handstilen är driven och det behövs nog en del runt om som läsprov också.
 
Men någon annan kan kanske fylla på.
mvh Lennart

2002-09-26, 14:27
Svar #2

Utloggad Eric Leijonram

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-01-22, 20:54
    • Visa profil
Tack för svar Lennart. Låter mycket spännande. Jag har tyvärr inte tillgång till kyrkoböckerna via internet och kan således inte heller lägga ut aktuellt avsnitt på Anbytarforum. Skulle någon vänligt sinad person vilja bistå mig med den hjälpen?
 
/Eric Leijonram

2002-09-26, 15:00
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Här kommer en bild på hela notisen. Mycket svårläst som sagt.  
 

 
Mvh//
Lotta

2002-09-26, 15:02
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Och så en bild på barnets namn. Jag har svårt att få det till Karl Magnus.
Bocken ovanför namnet hör inte till bokstäverna, en sådan bock finns ovanför varje namn.
 

 
Mvh//
Lotta

2002-09-26, 15:58
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Kan möjligen stå Lars Isac, men säker är jag inte. Mellan de två namnen står något annat som jag inte kan tyda.

2002-09-26, 19:57
Svar #6

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Eric,  
vad har du för källa till Carl Magnus födelseuppgifter ? Dödsnotisen 1814 ?  
 
I namndelen 18 maj 1768 (bilden ovan) finns flera uppgifter. Först avbockningen som Lotta nämnde. Sedan två rader med namn, sista följt av en etta för pojke, - för flicka. Och på sista raden något jag tror är en förkortning (latin ?) för 'oäkta'. Jämför t.ex dopnotis 24 nov 1766 för en Carl på sidan 328.  
 
Det är nog kyrkoherde Peter Wilhelm Litzenius som står för denna handstil. Han hade en son Per Gottfrid, som var den förste som koppympades i Sverige, 25 april 1755 (herdaminnet).  
 
Jag stötte för övrigt på en f.d. mjölnare Anders Landström i kyrkoräkenskaperna 16 aug 1789, som  med hustru och barn betalade en summa till de fattiga, de var då 'avskedade till Askersund' (LI:3).

2002-09-27, 09:09
Svar #7

Utloggad Eric Leijonram

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-01-22, 20:54
    • Visa profil
Tack för att Ni försöker hjälpa mig. Att försöka tyda texterna enligt ovan går emellertid utöver min förmåga.  
 
Rörande Landströms födelsedatum så är det riktigt som Lennart antar: den är hämtad från Landströms dödsnotis i Ekeby död- och begravningsbok.
 
Kan någon tyda det ovan angivna textpartiet i sin helt vore jag mycket tacksam...
 
/Eric

2002-09-27, 13:30
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Ett försök:
 
Quins[fkt?] Majas, Jöns Jönssons i [Kongs-?-] Stenstorp dotter
som sidste Michaelismässetid hemkom, ur (verkar som om flera ord här är strukna) tjänst, från Stockholm,
i St Stenstorp (osäkert) födde son, hwars fader hon säger
Laqueijen (osäkert) vid Kronprinsens Rgt Karl Weding, fogde son
på St Kongsgd wara, döptes then -?- -?- före Pingstd.
af Adj. -?- -?-ström.
 
Barnets första namn kan nog vara Carl, om man jämför med andra sidor i boken. Möjligen kan man få det andra namnet till Magnus. Men osäkert är det.
Det sista, som Lennart misstänkte kunde vara latin för oäkta, kan mycket väl vara sprs, förkortning för spurius=född utom äktenskapet, oäkta (enligt Latin för släktforskare).
 
Det bästa vore väl om man hittade familjen i hfl, som verkar vara bättre skriven. Den första börjar visserligen lite senare än 1768, men det är väl möjligt att dom bor kvar.
 
Mvh//
Lotta

2002-09-27, 20:01
Svar #9

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Jag tycker det ser ut att stämma nu med den födelsenotis vi diskuterat. Har hittat följande:
 
Som Lotta sa, i hfl 1779-84, sid 94, under Larstorp finns följande personer:
Jöns Jönsson 62 [år]
hustru Lisken Andersdotter 60
Son Carl 1756 ...
Dotter Stina Lisa 1764
Hustru Maja Jönsdr 35 [år]
Son Carl 11 [år]
Dotter Eva Cajsa 1779
 
En kontroll bland födda gav Carl 1756 12/7, Stina Lisa 24/5 1764, men även Magnus 15/11 1742, Maria 26/12 1745 och Anders 24/8 1752. Några andra Jöns Jönsson såg jag inte till. En tydligare koppling är Eva Catharina född 4/12 1779 av betjänten Jonas Boman och hustru Maja Jönsdr i Bispmotala Larstorp samt deras vigselnotis 21/11 1779, då Jonas Boman och Maja Landström i Larstorp vigdes. Alla barnen ovan är födda i Larstorp.
 
Så det är bara att försöka vidare med texten, jag gör ett försök lite senare.
 
mvh Lennart

2002-09-28, 15:19
Svar #10

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nytt försök, bygger på Lottas ovan:  
Quinspers[one]ns Majas, Jöns Jönssons i Kongsgården Larstorps dotter, som sidstl[idne] Michelsmässotid hemkom, ur ... ..stopher ... ... ssons at ..var, warit i Ehrencronas tjänst, från Stockholm, i b[emäl]te Larstorp födde son, hwars fader hon säger Laqueijen vid Kronprinsens hof Karl Weding, fogde son på b[emält]e Kongsg[år]d wara. Döptes then 20 eller dagen före Pingest  
af Adj[uncte]n ... Sundström.  
 
Det är ganska osäkert mycket av detta. Men det är nog den sökta dopnotisen. Spurius för oäkta låter bra tycker jag. Och barnets namn kan man med en del fantasi få att stämma. Kungsgården är väl detsamma som Bispmotala. Ehrencrona arrenderade Kungsgården (Ridderstad).  
 
Jag rättar också dopdatum för Stina Lisa i mitt förra svar, ska vara 6 maj 1764 inte 24 maj.  
 
En ide är att leta efter lägersmålet i lämplig dombok, som ju kan ge mer kött på benen.  
 
mvh Lennart

2002-09-28, 20:08
Svar #11

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det verkar stå Carl Magnus. Men slängen över u:et stör slutet av Carl.  
Ett par andra kommentarer:
Rimligtvis står det Konungens Hof, inte Kronprinsens.
Och Wedings förnamn är stavat Carl. Och namnet ..pher är förstås Christopher.
Jag tror också att det står den stora pingstd(agen) och inte dagen före pingst. Någon med tillgång till ett kalenderprogram kan ju kolla vilket datum pingstdagen inföll 1768.
Ulf Berggren

2002-09-29, 08:25
Svar #12

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Enligt nordiska kalendern inföll pingsdagen  
söndagen den 22 maj 1768
 
mvh
 
tord

2002-09-29, 15:14
Svar #13

Utloggad Eric Leijonram

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-01-22, 20:54
    • Visa profil
Lennart, Lotta m fl! Ett stort tack för all hjälp! Att det är rätt Carl Magnus är för mig alltmer uppenbart. Återstår, som även påtalats, att söka bekräftelse i relevanta domsböcker.  
 
Laqueijen är det detsamma som lakej (enligt SAO livr?klädd betjänt)? En annan fråga som aktualiseras är huruvida lakejen i fråga, Carl Weding, i sin tur är son till en fogde på Kungsgården i Motala. Är det någon som känner till om det funnits någon fogde med namnet Weding å nämna gård eller är det månne jag som läser födelsenotisen felaktigt.
 
/Eric

2002-09-30, 14:30
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Jag undrar om det inte står Kronprinsens hof ändå. Kronprinsen hade med säkerhet ett alldeles eget hov (uppvaktning) på den tiden, och att han hade en eller flera anställda lakejer är väl inte alls orimligt.
 
Jag lägger in en mycket förstorad bild av ordet som kan vara Kronprinsens. Det jag vill ha till ett p är den bokstav som finns där p-et från raden ovanför går ner. Punkten över i-et syns brevid f-stapeln som går ner från ordet födde.
Skulle ordet vara Konungens, så skulle det bli en bokstav för mycket med stapel neråt.  
 

 
Mvh//
Lotta

2002-10-01, 18:52
Svar #15

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Jag håller med Lotta, visst det ser ut att stå 'Kronprinsens hof'. Denne var ju den blivande Gustaf III. Att han hade eget hov är nog givet, han hade egen stat skiljd från kungens hovstat (Åmark, Sveriges statsfinanser 1719-1809).
mvh Lennart

2002-10-05, 21:48
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det verkar omöjligt att avgöra säkert bara utifrån texten. Det är ju t ex svårt att se var p:et från raden ovanför tar slut. Tyvärr är det ju inte heller tillräckligt tydligt om det är en prick över i:et i anslutning till f-stapeln.
Något som skulle kunna tyda på att det står kronprinsens är att man kanske inte behövde ange vilket hov det handlade om när det var kungens.
Men kanske kan saken avgöras utifrån andra historiska källor om respektive hov vid denna tid, av den intresserade.
 
I övrigt var det ju klurigt att det var den 22:a som var pingstdagen. Det stämmer ju inte med något av alternativen. Troligen ska datumet inte uttolkas 20/5, och i så fall ligger tolkningen 22/5 närmare än 21/5. Det var ju f ö normalt med ett dop på en helgdag till skillnad från dagen före.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna