ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Motala, död, 1842, GID: 340.33.69200, men vad jobbade han med?  (läst 410 gånger)

2003-01-20, 22:16
läst 410 gånger

Arend Wallenquist

Förre korpralen Lars Dunder avled i Motala 1842, men jag kan inte läsa ut vad han arbetade med när han tagit avsked som soldat. Vaktmästare, tror jag, men var? Kan någon hjälpa mig? GID: 340.33.69200.
Mvh
Arend

2003-01-20, 22:44
Svar #1

Essan Gradhman

Waktmästare för Factoriet....tycker jag att det står.
mvh
Essan G

2003-01-20, 22:51
Svar #2

Arend Wallenquist

Tack Essan, Faktoriet verkar rimligt, men ser du vad det står under? Ett f och sen ett längre ord som jag inte heller lyckats läsa ut.  
Mvh
Arend

2003-01-21, 10:17
Svar #3

Essan Gradhman

Hej igen!
Jag tycker det ser ut som hustru men sedan är ju resten utsuddat så det går inte att få något sammanhang i det. Det där f:et krånglar till det annars har det hela kunnat tydas som; Wakmästarens för Factoriet (f) hustru.  
Är du säker på att det är Lars som dör, eller kan det vara hans hustru? Tyvärr har jag inte Genline själv ännu så jag kan kolla bättre.
mvh
Essan G

2003-01-21, 10:58
Svar #4

Arend Wallenquist

Essan, du löste det! Det står från hustru och... (antagligen barn). Jag jämförde med andra dödsnotiser på samma sida som har liknande formulering.  
Tack!
Arend

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna