ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Motala, döda, 1739  (läst 946 gånger)

2002-11-21, 08:25
läst 946 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej! Vore tacksam om jag kunde få hjälp med att tyda denna längre dödsnotis gällande min anfader Lorents Falk i Motala socken. Vad jag förstår gäller det en drunkning, men jag får inget bra flyt i läsningen. Är även intresserad av anteckningen i marginalen som troligen rör Lorents broder Anders Falk.
 
Har varit tvungen att dela upp bilden i två delar
för att den skulle kunna läggas upp.
 
Tacksam för all hjälp med tydningen!
Mvh
Martin Casterud
 


2002-11-21, 09:51
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Martin
 
Här är ett försök med själva dödsnotisen till att börja med.
 
Kniphammarsmeden M[ester]r Lorentz Falk i Motala By, omkom i strömmen, natten emellan d. 5 och 6. Blef igenfunnen d. 8 do wid Hållagårdz qwarndam. Hwar öfwer häradzhöfdingen hr Israel Trolle strax ransakade wid tå påstående Aska häradzting på Motala Giästgifwaregård, d. 9. do och effter [?] befundna omständigheter, edeliga wittnen och attester, dömde bem_te Lorentz Falkz döda lekamen owärdig en christelig begrafning, och att nedsättias och jordfästas af sine närskylde och wänner afsides uti Motala kyrkogård, utom alla ceremonier.
 
Men [?] som wederbörande then dödes anhörige beswärade sig öfwer bem_te Tingzrättens dom uti Kongl. Maijts och Giötha Rikets höglofl Hofrätt, anhållandes om ändring therutinnan; så har högbem_te Hofrätt, genom thess utslag af d. 1 Decemb 1739, i anseende till the af slächten andragne nya omständigheter, pröfwat skiäligit, thet bör Lorentz Falkz döda kropp niuta en christelig begrafning.  
 
I följe hwaraf, han blef begrafwen med wanliga ceremonier d. 16 December do år. 47 år gl.
 
mvh Lennart

2002-11-21, 10:26
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej igen,
 
fortsätter med marginalanteckningen, som är skriven långt efteråt. Läsningen är osäker på flera ställen.
 
Se om thennes Broder Peter ... 10 Nov. a 1769. här nedanföre på ...
Bägge söner effter And. Abelsson Falk, om hvilken se Östergöthlands beskrifning af Broocman, gifwen år 1760, sednare delen, 691 sidan.
 
Här citeras en dödsnotis i denna bok från 1769 (se sid 470), som dessvärre är skriven av kyrkoherde Peter Wilhelm Litzenius (min hypotes), som har en svårtolkad handstil.
Lennart

2002-11-21, 10:48
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Tack så mycket för hjälpen att tyda detta Lennart!
Det var en intressant (och makaber) läsning.  
 
Marginalanteckningen är om möjligt ännu mer intressant. Vad jag förstår är det verk som omnämns Beskrivning över de i Östergötland befintliga städer, slott, sockenkyrkor, socknar, säterier, överofficersboställen, järnbruk och prästgårdar mm av Carl Fredric Broocman, utgiven 1760. Skall omedelbart beställa fram den på Kungliga Biblioteket. Undrar varför prästen fann det viktigt att omnämna denna notis? Svaret kanske står att finna i boken.
 
Skall dessutom försöka kontrollera Peters dödsnotis som omnämns, även om den som du skriver är svårtolkad!
 
Forskar du själv i Motala? Har precis börjat kontrollera Örnbergs uppgifter om Motalasläkten Falk så jag rotar runt en hel del i socknen just nu.
 
Tack ännu en gång för hjälpen!
Mvh
Martin

2002-11-21, 18:06
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Martin.
Det som står i Broocmans bok om detta är:
 Uti Hertig Johans tid är här en Kniphammare uppbyggd på Backegårdens ägor, och en annan samma tid vid Kiärsby, samt sedermera åter en år 1683. med Änke-Drottningens HEDVIG ELEONORE tillstånd, af Smeden Anders Abelson Falk, och har Kongl. Bergs-Collegium then 6 Nov. 1708 uppå thenne Hammaren meddelt sitt privilegium.
Det är hela notisen. Man kan misstänka, att prästen som gjort noteringen i dödboken, själv varit Broocmans uppgiftslämnare.
 
Per Thorsell.

2002-11-22, 20:59
Svar #5

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Tack Per för utdraget ur Broocmans bok!
Visst kan det vara som du säger, att prästen själv bidragit med uppgiften till författaren.
Mvh Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna