ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljung födelsebok 1789  (läst 430 gånger)

2004-10-06, 15:02
läst 430 gånger

Sara Karlsson

Hej! Kan någon hjälpa mig att tyda födelsenotisen för Maja Stina, född 1789-01-23 i Ljung?
Att modern heter Annica Larsdotter och tjänade piga i Tuppebo kan jag se, men vad står det sedan? Jag tycker det ser ut att stå Clarinettblåsaren ett par rader ner. Det fanns en klarinettblåsare i Ljung vid denna som hette Anders Lindgren. Maja Stina kallade sig just Andersdotter. Kan det vara han som är fadern? Är barnet äkta eller oäkta?
Har någon uppgifter om Anders Lindgren?
 
GID 334.15.16300
Ljung C:1 s. 1033
 
Med vänliga undringar
Sara

2004-10-07, 11:10
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det står mycket riktigt att barnafadern är klarinettblåsare men inte hans namn. Vidare står att  han ifrån Finland skrifteligen begärt, att hon må tagas i kyrkio för des ägta hustru. Om de gifte sig så verkar vigseln inte ha skett i Ljung.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-07, 11:12
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det står att Barnafader är clarinettblåsaren...... wid Blixtorps rote som från Finland skrifteligen begärt att hon måtte tagas i kyrkan för des ägta hustru.
 
Där punkterna finns är ett namn bortsuddat, men det är som Du säger Anders Lindgren. De återfinns i Blixtorps soldattorp 1791 men verkar ha flyttat gankska omgående.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna