ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljung C:1, GID 334.14.106200  (läst 849 gånger)

2005-03-12, 11:15
läst 849 gånger

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
 
Kan någon uttyda i vilken gård detta barn är fött i?
 

 
Mvh
Britt

2005-03-16, 23:23
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Britt!
 
Ja, det var verkligen ingen lätt nöt att knäcka, och jag är inte säker på att jag har löst problemet. Jag har tittat på olika alternativ, och jämfört dem med gårdar/platser som på kartan ligger i närheten av övriga platser som nämns.  
 
Jag har därvid kommit fram till att det troligaste alternativet är att det står ...Sven Anderssons och dess hust. Kerstin Nilsdrs b. i Skarp(e?)ås, alltså dagens Skarpåsen, som ju ligger i närheten av såväl Släta, Säby, Råby som Flistorpet. I så fall är den nedåtböjda bokstaven, som går ihop med s:et i Lars (raden under) vara ett p, och det som ser ut som en bokstav med stapel uppåt (näst sist) vara ett å, där ringen råkat bli ett streck som sammanskrivits med bokstavens a-liknande del.
 
Det finns dock några alternativ, men jag finner inte dem särskilt troliga: det ena är Stavgården eller möjligen Starrgården (den förstnämnda har jag överhuvudtaget inte hört talas om i denna trakt, och den senare tycker jag mig ha hört, men hittar den inte på kartan). Denna tolkning förutsätter dock att g:t och å:t måste ha bytt plats, vilket förefaller mindre troligt.  
 
Det andra alternativet är Stagstorp/Stackstorp/Staxtorp (flera stavningsalternativ finns, även på nutida kartor), en gård som ligger vid Norrbysjön, inte så långt från de övriga platserna, som nämns. Problemet med denna tolnking är att det i så fall verkar bli en bokstav för mycket före den nedåtböjda, vilken i så fall måste vara ett g eller ett x. Alternativet förutsätter också att namnet är förkortat, och har en punkt efter t i -torp.
 
Tittar jag på dessa alternativ sammantaget, finner jag dock det första, Skarpås(en), som det mest troliga. Eller kan det möjligen finnas ett fjärde alternativ? Iså fall torde det vara ett ortnamn, som inte längre existerar, och överhuvudtaget inte finns med på moderna kartor.
 
Jag kan ju också tillägga att Anders Jonssons hust. Elsa i Släta, som är ett av dopvittnena, är en ana till mig.

2005-03-17, 11:29
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag tycker inte att Stavgrd var en så dum läsning, men är inte alls övertygad. Det finns ju en An(n)a som fadder som verkar bo i Flistad grd (om det nu inte står något annat - som t ex Flistorpet).
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-03-18, 09:52
Svar #3

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Tack snälla för era förslag!
 
Jag har sökt fler notiser om paret men det är inte mycket jag funnit. En ev vigsel 1743 mellan Torp Sven Andersson Råman i Fogel...en och Pig Kerstin Nilsdr. Ett barn som föds 1744 ... Hans, Sven Råmans och Hust Kerstin Nilsdr i Gråh...
Det är ju osäkert om det handlar ens om rätt personer.
 
Mvh Britt

2007-05-01, 12:33
Svar #4

Utloggad Nina Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2009-07-03, 15:05
    • Visa profil
Hej!
I Ljungs församlings vigsellängd C:1 1694- 1798 vigs den 23 september 1774
? Peter Allard på ?-bruk och jungfru Greta Maja Hultberg på ?. Morgongåva 600 ?
Kan någon hjälpa mej att tyda frågetecknen?
Mvh Nina i Sundsvall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna