ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linköping födelsebok 1864  (läst 584 gånger)

2007-07-13, 09:03
läst 584 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Jag skulle behöva lite hjälp med att tyda en kortare text i anteckningsfältet för 1864 års födelse i Linköping. Det gäller nummer 197 (29:e okt) GID:100005.17.44000.
 
Jag har sett att hon föddes i Rogslösa och att det i anteckningsfältet står något om att Enligt attest från .. sedan ser jag att det står ett namn i slutet av texten Joh. Emil Li.... Eftersom att hon är född oäkta så tänkte jag att det kunde vara en eventuell fader som stod namngiven, kan det vara så?

2007-07-13, 10:21
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Mårten!
 
Jag tycker det står så här: Enligt attest från Past. .... i Roxlösa, dess faders namn uppgifves vara sotaren Joh. Emil Lemke.  
 
Är modern född i Rogslösa kanske, kan du hitta henne i husförhören? Här i SCB-registret står ju inget om var i Linköping de bor, detta står säkert i den riktiga födelseboken för 1864 som finns i SVAR:s digitala arkiv eller på landsarkivet i Vadstena. Ibland kan det ju stå mer information ang fadern i anmärkningarna i husförhören...
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-07-13, 10:38
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan! Stort tack! Kul att det var fadern som stod där, det ger ju mig iaf en liten liten chans att jag kan hitta honom!  
 
Modern har jag hittat från andra hållet genom att följa dottern bakåt, så nu ska jag försöka följa modern bakåt tills tiden för dotterns födelse. Dock är det inte en familj som är lätt att följa, det flyttas hej vilt varje år och under stundom är de under obestämd ort. Där till så är man ju inte särskilt van att söka i städer så det är ingen lätt nöt att äåcka detta... =)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna