ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linköping C:3, föd. notis  (läst 1525 gånger)

2004-08-24, 15:10
läst 1525 gånger

Göran Johansson

 
 
1770-02-05 döptes färgaren Johan Friedrich Schwäger och hust. Helena Catharinas dotter Eva Elisabeth. Har svårt att tyda det auditören Renbergs förnamn (förkortat?). Tacksam för hjälp.

2004-08-24, 18:16
Svar #1

Sara Karlsson

Göran,
det står nog Auditeur Yckenberg.
 
Barnet föddes den 3 februari, inte den 5:e, om man ska vara petig.
 
/Sara

2004-08-25, 11:55
Svar #2

Göran Johansson

Sara, tack för ditt svar. Jag hade tänkt lägga ut en scannad bild av texten, men misslyckades tyvärr. Undrar om det ändå inte står Renberg med ett förkortat förnamn - den som skrivit i födelseboken tycks ofta ha förkortat förnamn. Det var dopet som ägde rum 5/2.

2004-08-25, 12:41
Svar #3

Göran Johansson

Den 5/12 1771 är auditören Pehr (?)-berg dopvittne när Gottfried Pihl döper sin dotter. Texten är bedrövligt dåligt återgiven, men det bör väl ha varit samma auditör som ovan. Sara, har du tillgång till denna text också? Vad tror du att där står?

2004-08-25, 15:59
Svar #4

Sara Karlsson

Hej Göran!
Jag läste fel i ditt inlägg gällande födelse- och dopdatum. Ber om ursäkt för det.
 
Det var värre att läsa Gottfrid Pihls barns födelsenotis. Pehr står det helt klart, sedan tycker jag mig kunna uttyda Y__enberg. Y:et är ett sådant som går under raden. Ser ut som ett versalt litet y, om du förstår vad jag menar.
 
Andra får gärna också gå in och titta. Det är GID 333.74.51000 för Gottfrids barn (Greta Maria).
För Schwägers barn (Eva Elisabeth) är det GID 333.74.50500 som gäller.
 
Med vänliga hälsningar
Sara

2004-08-25, 18:47
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Göran!
 
Det står helt säkert Yckenberg (eller möjligen Ychenberg - men släkten heter Yckenberg).
 
Mvh, Henrik
 
PS Auditören lär vara identisk med Peter Lorens Yckenberg (1733-1806) - se t ex Od?n nr 2840.
Henrik Mosén

2004-08-26, 09:18
Svar #6

Göran Johanson

Tack för hjälpen Anna och Henrik. Visst står det Yckenberg! Ett något märkligt namn.  
Mvh
Göran

2004-08-26, 18:43
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Nå, så märkligt är det väl inte, och inte helt okänt heller.
 
Stamfadern, Peter Nilsson Yckenberg, föddes 1661 (dp 24/8) i Ycke, Gammalkils (nu Ulrika) sn som son till bonden Nils Larsson och Brita Börjesdotter. Yckenberg var först skalmejablåsare, sedan inspektor på Skedevid, Tjärstads sn, och därefter på Grensholmen, Östra Skrukeby (nu Vånga) sn; möjl. bodde han mot slutet av sitt liv i Linköping.
 
Av hans sex barn, blev sonen Sven (1701-1776) kyrkoherde i Godegård medan sonen Petter (1696-1744) blev lantmätare och lanträntmästare i Uppsala. Son till den sistnämnde var den ryktbare borgmästaren Sven Peter Yckenberg i Uppsala (1727-1800), som blev kommissionslantmätare i Uppsala län 1757, 1769 politieborgmästare i Uppsala, 1796 även justitieborgmästare och från 1789 bar assessors titel. Han var en av våra stora pekoralister (t.ex. tal över kronprinsens födelse, hållet på stora rådhussalen i Uppsala 1778 8/11, på vilket fru Lenngrens dikt Äreporten alluderar). Se om honom Ekstrands lantmätarmatrikel nr 838; K.W. Herdin, Gammalt och nytt. Ny serie (1937); Olle Strandberg, Pegas på villovägar (1965), s. 41-43. Yckenberg betecknas av Wieselgren som en skeppsbruten på vitterhetens ocean, vars våta kläder upphängdes i en vrå av minnets tempel. När Yckenberg höll sitt kronprinsfödelsetal, hade han på sitt hus uppsatt en transparang som föreställde kungen med den nyfödde prinsen i famnen samt en upp- och en nedgående sol, varunder lästes: Vor' Gustaf stor till kropp, som han är stor till namn / Han toge solens upp- och nedgång i sin famn. Samma kväll upphängdes på huset mittemot en transparang med Yckenbergs bild och texten: Om Yckenberg had' kropp, som Yckenberg är dum, / Han mellan solens upp- och nedgång ej fick rum (Strandberg s. 41f).

2004-08-26, 19:38
Svar #8

Göran Johansson

Nu spårar jag ur en aning. Måste av nyfikenhet fråga om man har någon id? om ortsnamnet Yckes härledning eller icke. För att återgå till den ursprungliga frågan om texttydning. Färgaren Schwägers hustru Helena Catharina bar namnet Renberg. Jag har inte lyckats spåra henne och trodde mig ha funnit en släkting Renberg som dopvittne - men ycke! Kanske Bo, Sara eller Henrik vet något om Schwägers hustru? Jag har f.ö. ej heller lyckats spåra färgarens egna anor. Tacksam för alla tips!
Vänlig hälsning
Göran

2004-08-27, 00:17
Svar #9

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Johan Fredrik Schwäger visar sig vara gift 2:o 1782 20/10 på Breviksnäs i Gryts sn (Ögl) med Catharina Margareta Rydingsvärd (EÄ VI s. 626a). Schwäger dog i Lkp 1787 20/8. Efter hans första hustru finns en bouppteckning (Linköpings RR) 1782 27/5.
 
Arvid Kugelberg skriver i Gamla Linköpingsgårdar (1972-1975), s. 466, ang. gårdarna vid Storgatan 2-4 (Tannefors kv. nr 23 och 24, längst ner mot Stångebro): På auktion 1772 inropades gårdarna av färgaren Johan Fredrik Schwäger, som ägde en gård med färgeri vid gamla Stångsgatan (något norr om korsningen av Kloster- och Ågatorna). Här befann sig tullbommen på Nykvarnsvägen, som sedermera under långliga tider kallades 'Schwägers bom'. Redan 1775 sålde Schwäger gårdarna till färgaren Nils Uddelius för 12 000 dlr kmt.
 
Något om Helena Catharina Renberg kan jag emellertid inte finna.

2004-08-27, 00:22
Svar #10

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Glömde nämna att Schwägers gård vid Klostergatan är bevarad i Gamla Linköping, den s.k. Skönfärgaregården. En kortare beskrivning finns på adressen http://www.linkoping.se/Organisation/Produktionen/HTS/GamlaLkpg/hus_gardar/ovriga_byggnader.htm

2004-08-27, 14:02
Svar #11

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Schwäger är också omnämnd i Thord Lindells Hantverk och manufakturer i Linköping (1940), s. 297 och 316. I september sålde färgaren Christian Fischer sin gård (Skönfärgaregården) till Schwäger, som den 22 okt. samma år gick borgareden. Med i köpet var också ett kassianstryckeri (kassian = tunt ylletyg; användes mest som väggbeklädnad och sängomhängen, men undantagsvis till ex.-vis kjolar).
 
Fortfarande dock inga spår av hustrun. Tyvärr nämner inte Lindell huruvida det framgår varifrån Schwäger inflyttat till Linköping.
 
Vad beträffar namnet Ycke, kan följande citeras ur Bo Lindwalls Familjer och gårdar i Ulrika (2003), s. 976:
Ycke, ? mtl, i Valkebo härad, överfördes från Gammalkil sn till Ulrika sn 1737.
Ycke är jämte Kottebo ett av Ulrikas äldsta hemman och omtalas redan 1399 under namnformen Ykkio. Gården ligger vid en å, och möjligen döljer sig i gårdsnamnet ett gammalt namn på denna å som betyder 'öka' eller 'svälla'.

2004-08-27, 14:41
Svar #12

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Göran och Bo!
Bouppteckningen efter Johan Fredriks 1:a hustru borde väl uppta hennes namn och även dödsdatum?

2004-08-27, 15:56
Svar #13

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Bouppteckningen efter Helena Catharina Renberg upptar givetvis hennes namn, men enl. Mari-Anne Olssons avskrifter anges vare sig dödsdatumet eller arvingarna (de senare var dock endast en, sonen Johan Caspar). En snabbkontroll i demografiska databasens register visar att Schwäger fick sju barn 1763-1771, varav fyra dödfödda; sonen Carl f. 1763 torde ha dött omedelbart efter födelsen, sonen Andreas f. 1766 levde 14 dagar och ovan nämnda Eva Elisabet dog samma år som hon föddes, den 10 aug.
 
Enl. hfl (dem. databasen) skall även sonen Johan Caspar vara född i Linköping, 1753 3/9, men det är han tydligtvis inte. Jag hinner nu inte kontrollera ytterligare förrän i mitten av nästa vecka.

2004-08-30, 10:59
Svar #14

Göran Johansson

Tack Bo för en fyllig information. Jag har tidigare varit inne på att Helena Catharina Renberg skulle kunna ha kommit från Söderköping.
 
I Bertil Rehnbergs bok Släkten Rehnberg från Linköping nämner en Hans Rehnberg som 1711 skrevs in vid Linköpings gymnasium. En tänkbar far till Helena Catarina Renberg. Namnskicket i de båda familjerna har dock inget sammanhang. Däremot omnämns en sadelmakare Casper Rehnberg d. i Söderköping 1735 och en Catharina Rehnberg d. 1737. Genealogen E. Tholander anser (enl. Bertil Rehnberg) att de senare kan vara barn till Erik Persson Rehnberg i ett tidigare gifte. Capser och Catharina stämmer bra in på namnen i Schwägers familj. En son döptes ju till Johan Caspar Scwäger. Vad tror du om detta?  
 
Fanns släkten Renberg kanske också i Norrköping? Borgerskapet i Linköping, Norrköping och Söderköping tycks ha rört sig tämligen flitigt mellan de tre städerna. Kan det stämma?
 
Du glömde nog årtalet för Fischers försäljning av sin gård till Schwäger?
 
Om jag inte misstar mig så tror jag att Johan Fredrik Schwäger blev skild från sin andra hustru Catharina Margareta Rydingsvärd. Tror du att man skulle kunna finna något av intresse i Linköpings domböcker?  
 
Vänliga hälsningar
Göran

2004-08-30, 19:36
Svar #15

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Givetvis, köpet skedde 1755. Jag skall vid återkomst hem kontrollera vad som kan framgå i t.ex. Söderköping. Jag misstänkte f.ö. att JFS:s andra äktenskap upplöstes; bland bou från Linköping finns en handling om boskillnad mellan makarna (närmare uppgifter i morgon).

2004-08-30, 23:33
Svar #16

Göran Johansson

Nils Uddelius, han som köpte Schwägers gårdar 1775 - är dennes anor kända? Jag har träffat på en Petter Uddelius i Uddarna, Kimstad sn, g.m. Anna Uhr (d. i Kimstad 1728). Kan det vara saamma släkt?

2004-08-30, 23:50
Svar #17

Göran Johansson

Nils Uddelius, han som köpte Schwägers gårdar 1775 - är dennes anor kända? Jag har träffat på en Petter Uddelius i Uddarna, Kimstad sn, g.m. Anna Uhr (d. i Kimstad 1728). Kan det vara samma släkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna