ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linköpings Sankt Lars CI:1, s. 73, AD v38826.b49.s91  (läst 1791 gånger)

2013-11-17, 14:40
läst 1791 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej!
Vore tacksam för att få hjälp med ovanstående födelse notis på höger sida  
 
d 30 Börje ??sson i Blästadh. Wittnen  J Cathrina Abrahamnsdotter ibidem Borhåldt Plagman i ???bo Nils ladugårhdsdräng
 
Ann-Charlotte Lindberg
Lund

2013-11-17, 23:18
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Dopnotisen avser sedermera sämskmakareåldermannen Börje Svensson Blädring i Linköping:
den 30 Börje Swenßon i Blästadh wittne Jungfru Catharina Abrahams-
dotter ibidem Borckhåldh Plagman i Sunnebo Niels Ladegårdsdräng,
med en reservation för om 'Sunnebo' verkligen är rätt läst.

2013-11-18, 06:57
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för detta. Det var bara av en slump, som jag hittade notisen, då jag på måfå gick igenom CI:1.
Borckhåldh Plagman är min fm mf mf ff. Hans fader hette Abraham Plagman och hade 1646 fått Blästad Storgård upplåtit till sig av konungen som tack för sina insatser i krigen som fältskär. Abraham dör 1668 och efterlämnar två söner, ovanstående också fältskär i Andra Livregementet och en Abraham d.y.
 
Det finns inga födelse eller dödsdata på Borchhåldh, men man vet att han 168? fick sig en gård tilldelad, som var i ett mycket dåligt skick. Kanske var detta Sunnebo????? Får kontrollera detta i: Sveriges Läkare-historia från Konung Gustav I:s tid till närvarande tid av  
Sellen/Wistrand 1835. Han skiljer sig 1681 enligt Linköpings rådhusrätt
 
Borchhåldh kommer så småningom till Skåne som militär.
 
Var nyfiken på vem denna Catharina Abrahamsdotter från Blästad var, men det får väl stanna vid det. Känner inte till, att det fanns någon dotter hos Plagmans i Blästad.
 
Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg
Lund

2013-11-18, 10:52
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det förefaller inte helt osannolikt att Katarina Abrahamsdotter är en syster till Borkholt med tanke på hemvist, patronymikon och det faktum att hon benämns jungfru. Mtl kan ge upplysning om detta ifall du har tur. Jag är lika tveksam som Bo när det gäller gårdsnamnet Sunnebo men visst skulle det kunna stå så, de näst intill identiska strecken mellan början och slut på ordet kan dock tolkas på olika sätt. Det finns hur som helst en gård Sunnebo i Björsäters socken som inte ligger alltför långt från Linköping.
 
Jag är själv lite nyfiken på hur namnet Borkholt kommer in i denna släkt eftersom jag själv har en hittills okänd förfader med detta namn.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-11-18 10:53)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-11-19, 14:01
Svar #4

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej!
Har inte hittat något om Sunnebo ännu, men skall leta vidare.
 
Du var nyfiken på namnet Borkholt eller hur de stavar det. Före honom heter två anfäder Abraham och den förste, som vi känner till kom från Mecklenburg, där han bl a tjänat hos en broder till Axel Oxenstierna och han hette Marten.
Hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg

2014-06-24, 12:17
Svar #5

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Linköpings Sankt Lars CI:,1633-16931
Hej!
Tacksam att få lite mer läshjälp i jakten på Burghart/Borkhåldt Plagman och Catharina Abrahamsdotter, Blästad,  
Abraham Plagman, Burgharts fader hade 1645 fått Blästad i gåva av Karl X för sina krigsinsatser men Karl XI drog in det 1682.
De verkar vara dopvittne till många anställda på Blästad, vilket kanske inte är så konstigt
s. 43, jdem (24 mars) Herr ?? sons dotter i Blästa Ingiärd, Witne: Månssons hustru i Haninge, Anders Larsson i Blästa o Abraham Abrahamsson jb häste ryttare jbm. Kan detta vara en broder till Burghardt?
s. 55 (1663) 9 Octob Christnades ? Anderssons dotter i Blästa Margreta
Witne M Abrahamns dotter i Blästa Catharina ?? Nilsson och Anders Nilsson i K??  ???????
s. 61 (1665) den 24 Febr Christnades Larssons son i ?? ??, Päder. Wittne: Nilssons hustru ibid, M. Borkhult Plagman, Mons Petrus Kylander, Jöns Frids? På Hospitals Kyrkogården
s. 65 (aug 1667) den 12 Christnades Anna Jönssons d i Blästads. Wittne.  
J. Catharina Abrahamsdotter ?? Anders ??son ibidem
s. 75 (mars, 1672) d 7 Anna Christina Burkholdtsdotter ??? Blästad. Wittnen
M ?? hustru, Bengt ???? inga föräldrar nämnda här!?
s. 89 (1680) d 14 Novemb Christnades ??? ??  sohn? i Blästad. Wittne Katharina ??? M Borkholt Plagman
Vigda
s. 123 (1667) den 24 Decemb Wigdes ?aal ??ornsson och Brita Larsdotter ? i Haninge, ??? M. Abrahams hustru i Blästa
s. 129 den 4 januari (1666) vigdes Swen Swensson och Brita ????  
??? J. Catharina Abrahams D i Blästads
Tacksam för all hjälp
Ann-Charlotte Lindberg

2014-06-24, 21:53
Svar #6

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
s 43 Peer Christopsens dotter
s 55 Peer ... Kallersta, Swen i Ålery, Gabriel Jönsson i Tennefors.
s 61 ... i Swediestadh ... Jöns Juthe ..
s 65 .. Hede? ... Bertholdsson
s 75 Bertholdsdotter ... M (mäster) Jochums hustru ... Bengt Leijonstierna, Johan Ekerman, Jesper Stensson och hans swåger.
s 89 Pehrs dotter Karin i Blästa Krsk. M. Berthåll ...
s 123 27 dec ... Carl Swensson   Brudef. Mäster...  
s 129 ... Erichsdotter i Blästadh Bruf. J. (jungfru)
Försöker Mats på kvällskvisten

2014-06-24, 23:16
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Det blev en lång lista, med en del korrigeringar av sidor och årtal:
 
C I:1
s. 42-43:
”jtem Peer Christopsons dotter i Bläesta, Ingiääl. Witne,
Månßes Hustru i Haninge. Anders Larßon i Bläesta.
Abraham abrahamßon jb. Håka Ryttare jbidem.”
 
s. 54:
”den 9 Octobris Christnadeß Peer Anderßes dotter i Bläesta
Margreta. Witne Mäster Abrahams dotter i Bläesta, Cha-
trina. Peer Nilzson och Anders Nilzson i Kallersta. Swen i
Åleryd. Gabriel Jönßon i Tannefors”
 
s. 60:
”den 24 Februarij Christnadhes Larses Son i Smediestadh, Päder
wittne. Nilses hustru ibidem Mäster Borkholt Plagman. Monseur Petrus
Kylander. Jöns Juthe på Hospitalskyrkiogårdhen”
 
s. 65:
”den 11 Christnades Anna Jönßes d+i{otter} i Blästadh. Wittne Jungfru Catharina Abrahams
dotter jbidem Anders Benchtson ibidem”
 
s. 74:
”den 7 Anna Christina Borkhåldsdotter i Blästadh wittne
Mäster Jochums hustru Bengt Leijonstierna Johan Ekerman
Jesper Stenßon och hans Swåger.”
 
s. 88:
”den 14 Novembris christnades Pehrs dotter Karin i blästa wittnen
Kattarina Reff(?) Mäster Borkhåll Plagman”
 
s. 122, vigda 1646:
”den 27 Decembris Wigdes Caal Swenßon och Brita Larßdotter
i Haninge, Brudefästa Mäster Abrahams Hustru i Bläesta”
 
s. 129, vigda 1667:
”den 4 Januarij wigdes Swen Swenson och Brijta Erickzdotter
i Blästadh. Brufästa Jungfru Catharina Abrahams Dotter i Blästadh”
 
De som bodde på Blästad var inte endast anställda, utan också gårdens brukare.

2014-06-25, 21:10
Svar #8

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej Bo!
Tusen tack för det stora arbete, som Du lagt ner på mitt långa inlägg. Uppskattar det verkligen.  
 
Ledsen för min sidnumrering, men jag använder ADs skärmbild, som kommer upp. Inser att jag kanske skulle skrivet vänster eller höger sida för att klargöra det hela.
 
Det förekommer ett ord, som jag aldrig hört och som jag har försökt spåra, men inte lyckats med. Brudefästa. Vad har denna person för ansvar för bruden och är det en släkting?
 
Du var snäll och hjälpte mig den 17 november 2013 med samme fältskär/barberare Burghart Plagman. Det gällde då om han bodde på Sunnerbo och jag har hittat honom med hustru i mantalslängderna på SVAR i Björsäters församling, Bankekinds härad.
1667 bild 191 - han kallas här fältskär
1668 bild 113 - här heter han Mäster Burghart
1669 bild 168 - slutligen barberare
Detta var en herre, som det hade hänt mycket med och det skulle bara fortsätta. 1681 skilsmässa i Linköping pga av fruns otrohet. Kanske inte så konstigt, då dessa krigare var sällan hemma, 1684 förflyttades han från Östgöta Ryttare till Skånska dragonregementet, som sattes upp under överstelöjtnanten Gyllenpistol. Man litade inte på oss skåningar efter freden med Danmark och man ville ej anställa dem under en lång period, så man hämtade upplänningar i stället, då man kunde lita på dem.  
 
I Skåne begärde Burghart 1684 att få gifta om sig hos Domkapitlet i Lund, men han nekades pga för nära släktskap med blivande frun Enkan Catharina, som hade skött hans barn, då han var i fält. Han ombads skriva till kungen för att få tillstånd till nytt äktenskap. På Riksarkivet hittade man inga handlingar, men han måste ha gift om sig i alla fall, då hans son Magnus 1697 stämde sin styvmoder på hans fädernearv och som mycket ung fick  han då ta hand om sina två halvsyskon och skulle få lite pengar enligt domstolsprotokoll.
 
De bodde förmodligen på Österlen någonstans, då allt verkar ske i Albo härad, men inget har ännu gått att finna om den familjen i några kyrkböcker. Sonen Magnus var med i Poltava slutligen som löjtnant, men under fångenskapen  fick han tjänstgöra som fältskär, då en gammal sådan hade dött i Tomsk och han blev ditkallad. Magnus hade börjat sin militära bana som fältskärargesäll som far och farfar och fick nu utöva detta yrke under många år. Vem var det värst för patienten eller fältskären kan man undra?
Han återvände hem 1722 efter att ha lämnat Sverige 1701 till sitt torp i Skåne. Har svårt att förstå hur någon överlevde en sådan lång fångenskap och slutligen kunde marschera hem.
Det är tråkigt, att det finns så lite böcker från den tiden, men det är ju längesedan.
Tack än en gång
 
Ann-Charlotte Lindberg

2014-06-25, 21:14
Svar #9

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Tusen tack för snabbt svar med hjälp att tyda mitt långa brev och räta ut en del frågetecken.
 
Kvällshälsningar
 
Ann-Charlotte Lindberg
Lund

2014-06-25, 21:41
Svar #10

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Den vanliga termen är 'brudsäta', vilken återfinns i Svenska Akademiens ordbok, där däremot vad jag kunnat se ordet 'brudefästa' inte finns med. För drygt fem år sedan diskuterades brudsätan och andra bröllopsrelaterade termer .
 
När det gäller sidhänvisningarna, görs dessa givetvis till arkivhandlingarna och inte till blädderhänvisningen hos AD. För maskinpaginerade volymer finns sidnumren påstämplade längst ner på sidorna.
 
Jag antar att Plagman hamnade bland de andra rötäggen i Södra skånska kavalleriregementet (som först 1822 erhöll namnet Skånska dragonregementet).
 
Som ofrälse hade Plagman ingen fru utan en hustru.
 
De svenska krigsfångarna i Ryssland, varav den stora majoriteten gav sig fången vid Perevolotjna, fick utstå många umbäranden. Om detta finns en ganska rikhaltig litteratur.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna