ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lillkyrka, A1:2, sid. 129  (läst 644 gånger)

2009-06-04, 19:15
läst 644 gånger

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Jag ber om hjälp med att tyda hf i Lillkyrka
A1:2 sid 129 där finns soldaten Anders Lundbom,där står något om Kimstad, men vad? Kanske flyttar han dit.
Eftersom jag inte lyckats följa honom så jag ser när han dör, jag har inte heller kunnat finna hans föräldrar.
Hoppas på hjälp
Mvh Irene

2009-06-06, 10:56
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html

 
Hej Irene!
 
Det var lite svårt att hitta sidan (127 enligt den handskrivna pagineringen), men jag är säker på att jag kommit rätt nu.  
 
Såvitt jag kan se, står det Sold Lundbom dess hust. är fr. Kimstad.  
 
Det bör alltså handla Anders Svensson Lundbom (FL-01-0150-1768 i Centrala soldatregistret), f 1741, och hans hustru Maria Andersdotter, f 1742. Eftersom anteckningen efter namnet ser ut att vara gjord i efterhand, vågar man kanske anta att det är hustrun som kommer från Kimstad och inte båda.  
 
Tyvärr verkar det finnas åtminstone två Maria Andersdotter som föddes i Kimstad 1742, så det blir kanske svårt att lista ut vilken av dem som gifte sig med Lundbom.  
 
Har du hittat dem på något annat ställe i husförhörslängderna?
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-06-06, 12:29
Svar #2

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Hej Hans Olof
Tack för hjälpen. Jag har haft framme hf från Lillkyrka gång på gång, men aldrig blivit klokare.
Jag har funnit dem på
A1:2 sid 46 + 123 + 127 +135 +139
Sen har jag inte hittat honom mera.  
Tror jag funnit vigselnotisen för makarna 1766 okt  Drängen Svensson från Lundby och pigan Maja Andersdotter ibd.
Jag tror att Maja dör 1785 08 06 och att Anders vigs på nytt med Britta Andersdotter 1790 feb.
Jag har skrivit och beställt en om hans tid som soldat,kanske kan det ge något ljus över det hela.
Det är Anders Lundboms son Olof f 1777 som är min ana.
Vänliga hälsning Irene

2009-06-06, 19:48
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen!
 
Bortsett från s 123 som innehåller i stort sett samma information som s 127 hittar jag inte något på de sidor du räknar upp, men mycket är ju ganska svårläst så jag kan ha missat något.
 
Vigselnotisen känns mycket säker - kombinationen av namn, tidpunkten och ortnamnet stämmer. Synd bara att prästen glömde att skriva in datum för själva vigseln, men det var väl troligen i början av november.
 
Likaså är det nog ingen som helst tvekan om vem dödsnotisen från 1785 avser.
 
Däremot är jag lite tveksam till uppgiften om den andra hustrun. I Centrala soldatregistret finns ytterligare en Anders Lundbom i Lundby, Lillkyrka (FL-01-0150-1790, f 1764), och hans hustru hette enligt uppgift Brita Andersdotter, så det är kanske en förväxling här?
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-06-06, 23:17
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html

 
Vigselnotisen från 1790 avser helt säkert den yngre Anders Lundbom som efterträdde sin namne sedan denne enligt generalmönsterrullorna blivit sjuk i Lovisa 1789 under kriget mot Ryssland och hamnat på arméns sjukhus. Han fick alltså avsked från livgrenadjärerna den 14 oktober 1789 (se ovan), och frågan är om han någonsin tillfrisknade och kom hem till Lillkyrka igen.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-06-07, 09:13
Svar #5

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Hej Hans Olof.
Du ska ha mycket tack för tiden du lagt ner för att hjälpa mig.
Ja kanske det är som du skriver att aldrig kom hem till sitt fäderneland igen. Jag ska leta boupp. nästa gång jag kommer till stan,jag har haft dem framme en gång tidigare men tyckte inte att det stämde rigtig,det var nog den Anders Lundbom som vart hans efterträdare.
Hälsning Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna