ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edfast. Rödön. Jämtland.  (läst 1500 gånger)

1999-07-20, 18:41
läst 1500 gånger

peter petersson

Hej, sitter i Skåne har släkt i Jämtland, är det någon som har eller vet något om namnet Edfast från Rödön.
Brita Lovisa Edfastdotter. f. 1865 gift med rallare Per Persson från Qviinge i Kristianstads län, fick dottern Maria som flyttade till Skåne senare o gifte sig.
Någon som vill byta?

2000-02-03, 14:32
Svar #1

Janne Högdin

Hej Peter.
Om a Brita Lovisa:
Brita Lovisa Edfastdotter föddes den 12/3 1865 i Säter, Rödö sn som dotter till torparen Edfast Andersson och hans hustru Eva Brita Jonsdotter.  
Hennes far, Edfast, föddes den 12/10 1832 i Hägra, Rödö sn som son till hästjägaren Anders Hägg och hans hustru Marta Edfastdotter. Edfast drunknade den 6/8 1866.  
Edfast gifte sig i Rödö sn den 22/11 1857 med Eva Brita Jonsdotter, född den 19/9 1828 i Hökbäck, Lit sn, som dotter till drängen Jonas Persson och hans hustru Märet Ersdotter. Eva Brita var vid giftermålet piga i Kroksgård, Rödö sn och Edfast dräng i Lund, Rödö sn. Eva Brita avled av bröstkramp i Lit sn den 7/6 1870 och begravdes i Lit.
Som synes var Brita Lovisa drygt ett år gammal då fadern drunknade och väl 5 år då mamman avled. Brita Lovisa finns kvar i Säter och växte upp hos sin farmor, änkan Marta Edfastdotter som fanns kvar på torpet åtminstone till 1876. Från 1877 redovisas de båda som boende utan särskild hemvist, Marta är då sjuklig och avlider den 11/12 1879. Brita Lovisa har tydligen haft ett arbete i Utgård, Rödö sn en tid och flyttar därefter till Hägra.
Brita Lovisa får dottern Maria den 6/8 1884 i Hägra. Hon var då fästekvinna till Per Persson f. 28/10 1853 i Kristianstads (län) och denne Per var far till Maria. Per och Brita Lovisa gifte sig i Rödö sn den 2(4)/11 1888. Per var då mjölnare i Utgård, Rödö sn dit de hade flyttat. De hade ytterligare en dotter före äktenskapet, Anna, född den 7/2 1888, men hon avled den 30/12 1889.
Familjen tar attest till Östersund den 12/8 1892. Sedan försvinner dom ur mina papper!
Vill du ha mer hjälp så hör av Dig.
Hej då!

2000-02-05, 17:13
Svar #2

Janne Högdin

Jag har tyvärr uttryckt mig något slarvigt om socknen där Brita Lovisa bodde större delen av sitt liv. Socknen heter RÖDÖN, den är ingen ö, mera en halv sådan. Det var mitt jamska språk som vållade mig ett spratt.  
Vad den heter på jamska och Mattmar-dialekten?
RÖÖJA! (Med betoning på första ö-et). Kyrkan heter därför Rööj-körsa. (k-etläses här med tje-ljud). Så de så!

2000-10-08, 12:59
Svar #3

Utloggad Sonia Holz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
söker information om släkten Blix,Lauritz and Måns Blix  från Rödön -.kort info har många lägt ut om honom på disyt men jag vill veta får min vän i USA som har släkt med honom, om det är en soldat släkt och vad jag kan hitta bouptäckningar och husförhörslänger frå 1400-1600.
Sonia

2000-11-18, 12:38
Svar #4

Utloggad Jan-Anders Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-10-16, 19:03
    • Visa profil
    • www.latorpstation.se
Min farfars farfars farfars farfar hette Olof Edfastsson född 1676 i Rödön. Mer information kan ni hitta på Björn Espells hemsida.  
http://home.swipnet.se/espell/bjorn/p0da680b90.html

2001-08-31, 19:39
Svar #5

Utloggad Margareta Pellijeff

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I släkten på min morfars sida fanns en Olof Edfastsson, född 1856, dödsår okänt. Han flyttade till Östersund och tog efternamnet Wikegård. Hans föräldrar hette Edfast Eriksson, 1826-1902, bonde och nämndeman i Vike, Rödön och Anna Olofsdotter, 1828-69, född i Täng, Ås socken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna