ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brahe, Jens Mikkelson født ca. 1665  (läst 1955 gånger)

2005-03-29, 22:51
läst 1955 gånger

Per Magne Bernhardsen

ønsker opplysninger om Jens Mikkelsen Brahe og hans kone, Elen Jensdatter.  Jens er født i Jämtland ca. 1660, flyttet til Vefsn, Norge og bodde i Mosjøen, fra ca. 1712...1730 (har en sønn som er døpt i 1712).  Hans to eldste sønner, Mikkel og Jens, bruker imidlertid Blix som etternavn.   Er det noen som kjenner til disse personene i Jämtland eller Vefsn?

2005-03-30, 10:55
Svar #1

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Jöns Mickelsson föddes i Ströms socken i norra Jämtland. Föräldrarna var bonden i Bredgård, Mickel Jönsson (omnämnd 1645-87), och hans hustru Kerstin Hansdotter (död i Ström 1726, 97 år gammal). Jöns var soldat (dragon) med namnet Braf, åren 1686-1702, han var därefter bonde på ett hemman i Hallen, Hammerdals socken. Därifrån försvinner han med sin familj, och dyker sedan upp i Vefsn. Enligt Kjell Jacobsens artikel Fra Jamtland til Vefsn (i Årbog for Helgeland 1999, s.26-40) avled Jens Mikkelsen i Mosjöen vid årsskiftet 1733/34, 66 år gammal.
Elin Jönsdotter var också född i Ström. Föräldrarna var bonden i Risselås Jöns Nilsson (död 1711, 86 år) och hans hustru Bengta Jönsdotter (död 1715). Jöns Mickelsson och Elin vigdes i Ström 1698, barnen Jöns, Mickel och Kerstin finns i födelseböckerna.

2005-03-30, 15:06
Svar #2

Per Magne Bernhardsen

Takk Georg, for interesante opplysninger! Nå har jeg endelig ett nytt spor etter familien! (Sønnen Jens er min forfar, han kom til Lofoten i 1730-årene med familie, (3 barn), men jeg vet ikke hvor disse er født, heller ikke hvem som er barnas mor).  Hvilke kirkeb?ker må jeg bestille for å finne familien - Ström OG Hammerdals socken?  Hvor kommer navnet Braf fra?  Hans sønn, Jens som kom til Buksnes, Lofoten kaller seg Jens Braf i 1737 (dåpsvitne), siden kalles han Blix.    Da Jens Mikkelsen d?de 1733 og ble gravfestet like over nyttår 1734 kalles han Jens Mikkels. Brae fra Mosj?en, 66 år gammel.  Hans kone døde i 1760, gravfestet Dom: 1. Advent: Enken Ellen Brae fra Andaas 86 aar gl.  Kjennes det noen tilknytning til slektene Brae/Brahe og Blix mens familien oppholdt seg i Jämtland?

2005-03-30, 20:28
Svar #3

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Enligt Kjell Jacobsen hade Jens Jensen Brae en son Salomon, som döptes i Vefsn 1721. Vilken är Jens Mickelsens son som döptes 1712, och vilket datum?
 
De få uppgifter om familjen som finns i kyrkböckerna finns framför allt i Ström C:1 (vigseln 2/7 1696 - ej 1698; barnen: Jöns, död 20/5 1697, Mickel döpt 21/4 1698; Jonas [Jens] född 20/5 1700; Kerstin döpt 19/8 1706, begravd 27/1 1707; dottern Bengta [född omkr 1704?] saknas i födelsebok). I Hammerdal C:1 finns dottern Kerstin, döpt 15/11 1708. Familjen finns noterad i Husförhörslängden omkring 1700-1705 (Hammerdal AI:1, uppslag 73). För Ströms socken saknas husförhörslängd.
 
Jens Mickelssons far, Mickel Jönsson, kallas också Braf när han en kort tid är dragon för hemmanet. (Braf är troligen det gamla ordet för djärv, modig.) Något släktnamn Brae/Brahe känner jag inte till i Jämtland denna tid. Släkten Blix finns i Hammerdal, men jag har inte funnit någon anknytning från dessa till Jens Mickelssons familj.

2005-03-30, 23:40
Svar #4

Per Magne Bernhardsen

Jens Mikkelsen døpte sønnen HANS Dom: XXII p:T: i Mosjøen. Hans Jensen ble gift med Anne Olsdatter, Ytre Langmoen i Vefsn Dom: 13 p: Trinit 1735. De fikk sønnen Ole Hansen i 1736. Hans Jensen døde på Ytre Langmoen i 1739, iflg. skifte etter ham. Sønnen Salomon ble døpt i 1721. Han ble vervet som soldat, men døde på vei til tjeneste i København (iflg. skifte etter broren Michel). Ukjent år (men før 1756). Nevnte skifter er skrevet av og om du har interesse av dem kan jeg sende en kopi... Takk igjen for opplysningene!


2005-04-07, 07:45
Svar #6

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Michael.
I orginalboken (Ström C:1) s.32 står: [1700] Feria pentecostes döptes Jöns Brafs son Jöns - - . Papperet är skadat just där dopnamnet finns och jag läste tidigare Jon(a)s, men det står helt säkert Jöns. Feria pentecostes var detta år den 20 maj.

2005-04-08, 00:33
Svar #7

Michael Moum

Takk Georg for avklaringen. Kan lagman Jöns Mickelsson som nevnes i Hammerdals tingslags Dombok 1674 e.o.t. (2) være far til bonden i Bredgård, Mickel Jönsson (omnämnd 1645-87)?

2005-04-08, 01:09
Svar #8

Michael Moum

Hvis man ser på Antavla for Dalin, Mårten Israelsson så har denne Mickel Jönsson (f.1630 i Strand, Ström), sønn til Jöns Mickelsson (s. til Mickel Håkansson)og Göle Andersdotter. Mickel Jönsson er her gift med Kerstin Hansdotter (f.1628-grl. 1726-03-26). Kerstin er samme person som du nevner i et tidligere innlegg.
 
http://www.algonet.se/~ingalisa/Farfar/11-68.htm
 
Er det slik at Mickel Jönsson er f. i Strand og flyttet til Bredgården? Vet man noe mer om Mickel Jönsson i Strand/Bredgården?
 
Ser oxo ut som sønnen dragon Lars Mickelsson tok slektsnavnet Öman. Her varier slaktsnavnet fra sønn til sønn. Braf og Öman. Er det vanlig på den tiden?

2005-04-10, 09:51
Svar #9

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Michael.
 
Lagmannen Jens Mickelsen var en helt annan person.
 
Mickel Håkansson nämns i början på 1600-talet som brukare på ena hemmanet i Strand, och efterträdaren Jöns Mickelsson är troligen hans son.
Bonden i Bredgård, Mickel Jönsson, omnämns 1645 som barn till Jöns Mickelsson i Strand och Gölin Andersdotter. Födelseåret 1630 är en gissning, det finns inga uppgifter om hans ålder eller dödsdatum, men hans hustru Kerstin Hansdotter avled 1726 vid 97 års ålder. Mickel var en tid soldat, och det var hans bror, Anders Jönsson, som övertog hemmanet i Strand (omkr. 1657 till sin död 1691; fadern Jöns Mickelsson var ägare omkr. 1623-1656). Anders Jönsson måste ha varit en förmögen man, ty han köpte Bredgårdshemmanet år 1664, vilket han överlät på brodern Mickel några år senare, och det andra hemmanet i Strand år 1679, som sonen Per Andersson var brukare på.
 
Det är inte helt säkert, men ganska troligt, att Lars Mickelsson Öman var en son till Mickel Jönsson. Öman och Braf är inga egentliga släktnamn, utan soldatnamn, och dessa övertogs sällan av barnen. Soldaten blev tilldelad ett namn, som ofta skapades av socken- eller bynamn (Lars Öman var soldat för ett hemman på Öhn).

2005-04-11, 15:38
Svar #10

Michael Moum

Takk Georg.    Finnes det arveskifter etter noen av Jöns Mickelsson og Elin Jönsdotter anor?

2005-04-12, 21:50
Svar #11

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Nej tyvärr. Det finns inte många bevarade arvskiften eller bouppteckningar i Jämtland före 1740-talet.

2023-04-16, 19:01
Svar #12

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 12:19
    • Visa profil
Först ett mycket senkommet (18 år) tack för denna tråd och ett extra tack till Georg Hansson för att du så generöst delar med dig av din forskning om bland annat familjer i Ström, som jag har stor glädje av i min egen forskning om släkten eller släkterna Blix.

I det jag kommer att skriva nedan kommer jag att återkommande referera till Georg Hanssons skrift Familjer i Ström 1500 – 1820 (framöver kallat Familjer i Ström).

... Födelseåret 1630 är en gissning, det finns inga uppgifter om hans ålder ...

Här kan vi ringa in åldern något. I koppskattelängden från 1645 nämns nämligen fyra Jöns-barn: Mickel, Ingegärd, Kerstin och Anna (se https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0056688_00132). Dessa fyra Jönsbarn måste vara födda innan 1630, eftersom längden endast visar barn över 15 år.

Dessutom brukar barn i denna längd alltid räknas upp i åldersordning. Eftersom Mickel hade tre yngre systrar som var födda innan 1630, är det svårt att tro att han kan vara född mycket senare än 1625.

Två av dessa systrar känner vi dessutom födelseåret för. Systern Kerstin är identisk med hustru Kerstin Jönsdotter i Grelsgård som dog i augusti 1705, 78 år gammal, alltså född ca 1627 (se Familjer i Stöm, familj 72), medan systern Anna bör vara den Anna Jönsdotter som begravdes i mars 1703 och då var på sitt 74:e år, alltså troligen född 1629 (se Familjer i Stöm, familj 100 + 181).

Intressant nog hade även Kerstin Jönsdotter en son som använde namnet Blix, dragonen Jöns Persson Blix. Därmed bör Blix vara ett namn som kom från Jens Mikkelsen Braf/Blix pappas sida av familjen.

Jag har även hittat fler troliga bröder till Jens Mikkelsen Blix, bröder som saknas i Familjer i Ström. Dessa bröder var verksamma som skräddare i Trondheim och använde namnet Blix i vissa sammanhang. Jag återkommer till dem!

2023-04-22, 11:11
Svar #13

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 12:19
    • Visa profil
Rättelse:
Jag skrev ovan Jens Mikkelsen Braf/Blix och Jens Mikkelsen Blix. Jag har inte sett Jens Mikkelsen kallas Blix, och därmed skall han inte påföras det namnet!

De skräddare Mickelsen (Blix) som jag sett i Trondheim och tror är bröder till Jens Mickelsen Braf är:
  • Mickel Mickelsen Blix från Jämtland, utan närmare födelseort (men han kallas Strøm i enstaka samtida källor, troligen för att han var från Ström), avslutade 1701 sin lärlingstid hos skräddarmästare Christen Jacobsen. I september 1710 var han mästersven hos skräddaränkan Belle Svensdsdatter (1668-1751), och fick tillstånd att göra sitt mästarår hos henne. De gifte sig i samma veva. Hon hade innan dess varit gift med två skräddare, först Esten Pellers, sedan Olof Pedersson Strøm från Jämtland (kan alltså vara en bekant från Ström, vilket kanske bidrog till att Mickel blev gesäll i just deras verkstad). Mickel och Belle fick två söner, Esten Mickelsen Blix (ca 1710) och Mickel Mickelsen Blix (ca 1712). Mickel Mickelsen Blix den äldre dog ca 1641. Skifte i april 1751 efter Beile Svendsdatter Lund, sal. Michel Blixes efterleverska
  • Christen Mickelsen Blix, var skräddarsven i Trondheim 1710 och uppges vara barnfödd i Hammerdal (Ström låg i Hammerdals tingslag och ingick i Hammerdals pastorat). Han blev godkänd efter sitt mästarår i november 1712 och bör ha fått burskap därefter, för Christen Michelsen schredder står med i en mantalslängd över Trondheims borgare 1614/15, och tillhör då en grupp som hade så dålig ekonomi att de inte behövde bidra till en extra ordinarie skatt. Därefter kan jag inte urskilja honom. (Det fanns en samtida skräddare i Trondheim, Christen Eriksen Blix från Sunne pastorat, Frösön, som försvårar möjligheten att urskilja mäster Christen M. i källorna.)
  • Peder Mickelsen, var 1707-1710 lärling hos skräddarmästare Christen Jacobsen, ser därefter inte till honom i Trondheim. Kan han vara identisk med Peder Mickelsen som var dopvittne när Jöns Mickelsen i Vefsn 1712 döpte sonen Hans?

2023-08-13, 10:21
Svar #14

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 12:19
    • Visa profil
En "Ziri Blix fra Kulstad" var dopvittne i Vefsn 1737:
https://media.digitalarkivet.no/view/16540/78

Var denna Sigrid/Siri nära släkt med Jens Mickelsen i Mosjøen, som hade både söner, bröder och brorsöner som kallade sig Blix?

Pappan till den döpta var en skräddare Ole Kristoffersen. Tre av Jens Mickelsens bröder gick i skräddarlära, och minst två av dem blev skräddarmästare. I Kulstad bodde det i början av 1700-talet andra personer som kom från Ström. I norska Arkivverkets forum finns det trådar om skräddaren Ole och hans familj:
Ole Kristoffersen skredder og Dorthea Hansdatter Glückner, Vefsn 1700-tallet
(Relaterade trådar finns länkade på den sidan)

Jag har inte möjlighet att följa upp detta spår själv just nu, så att jag skriver om det är delvis för att jag själv ska kunna hitta det framöver ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna