ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blom och Godén  (läst 1455 gånger)

2000-10-21, 03:23
läst 1455 gånger

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
På 1800-talet bodde i Långsele, Dorotea, Anna Christina Blom. Hennes far, Jonas Blom, var pastor i Dorotea, hennes farfar, Nils Blom, kyrkoherde i Hammerdal och hennes farfars far, också en Jonas Blom, lär ha varit borgare i Sundsvall.  När Anna Christinas bror, Gustaf Adolph, döps i Dorotea kyrka 1805-01-11 finns bland de 16 (!) dopvittnena Lieutnanten vid Kongl. Jemtelands Regemente Wälborne Herr Jacob Niclas Godén uti Hammerdal. Jag förmodar att denne particulaire inte blev fadder utan att vara släkt med barnet på något vis. Han var förresten inte närvarande vid dopet, utan företräddes av en bonde från Avaträsk.  Jag har hittat ytterligare ett samband mellan Blom och God?n. Anna Christina hade en annan bror, Jonas Eric, som 20 år senare, 1825-04-19, gifte sig med Lovisa Catharina, född Godén. En dotter eller syster till Lieutnanten? Jonas Eric sägs ha arbetat som lantmätare i Jämtland.  Jag undrar nu:  1. Kan någon möjligen berätta på vilket sätt släkterna Blom och Godén är kopplade till varandra?  2. Gustaf Adolph hade också som fadder Casseuren och Krono Länsmannen ädel och högaktad Herr Nils Blom uti Medelpad och Siön (även han distansfadder). Hur kommer han in i bilden - kan han möjligen vara bror till  fadern, pastorn Jonas Blom i Dorotea?  3. Varifrån kommer Godénarna?  Hälsningar Olof Stenum

2000-10-21, 14:52
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Löjtnanten Jacob Niclas God?en (1770-1808) var komministerson från Leksand. Gift med kyrkoherden Nils Bloms i Hammerdal dotter Catharina Christina Blom i hennes första gifte. De hade bl.a. dottern Lovisa Catharina f.1799, gift med Jonas Erik Blom.

2000-11-13, 09:14
Svar #2

Utloggad Monica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2013-07-26, 10:56
    • Visa profil
Jag undrar om någon vet varifrån borgaren Jonas Blom f 1697 kommer ifrån.   Hälsningar Monica

2001-02-01, 08:30
Svar #3

Utloggad Monica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2013-07-26, 10:56
    • Visa profil
Hur många barn hade Nils Blom? Jag har nedtecknat att Catharina Christina Blom hade en bror som hette Jonas född 1753. Var det så att Jonas var ett populärt namn eller har det rörts ihop?  Mvh Monica

2003-01-26, 22:42
Svar #4

A. Godén

Vet någon om dessa tidiga Godénare har något att göra med de Godén(arna) som lever i Jämtland i dag?

2004-12-05, 02:48
Svar #5

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Jag vill endast upplysa om en pågående diskussion om Godén och Blom under Jämtland och Revsund, samt en ny efterlysning om Blom och Mört under Medelpad och Sundsvall. Kanske någon här har information som kan vara värdefull. Tack.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna