ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hägerstad CI:2 210357 s.3-4 Vigsel 1766 Död 1775  (läst 428 gånger)

2006-01-18, 12:06
läst 428 gånger

Inger Kongsvold

Jag undrar om någon kan hjälpa mig läsa kyrkböckerna för Hägerstad  
 
(1766) Den 30 Maij efter ..... vigdes drängen? Jöns Ericsson i Boda med ...... Kristina Nilsdotter. Morgongåfva 10 lod.
 
(1775) Junii d. 23 dödde Jöns Ericsson i Boda 36 år ...... samt begrofs den 2. July. Jesus Christus uppväcker dig säkerligen i de rättfärdigas

2006-01-18, 23:57
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:43
    • Visa profil
1: den 30 Maij efter laglig lysning wigdes drängen Jöns Ericsson i Boda med sin therstädes häfdade fästeqwinna Kierstin Nilsdotter. Morgongåfwa 10 lod Silfwer. Charta 16 ./. Smt, antaga gårdsbruk
 
2: Junji den 23 dödde Jöns Ericsson i Boda 36 år och 11 månader, af Pleuresie samt begrofs den 2 Julij. De? dödssot war Pleuresie, men de? lefnad ärbar, och en Christen i alla delar anständig. Jesus Christus upväcker dig säkerligen i de Rättfärdigas upståndelse

2006-01-19, 13:38
Svar #2

Inger Kongsvold

Tack Bo.
Jag har mycket kvar att lära när det gäller utläsning av gammal text.
--- Prästens kommentar tycks mig märklig: Dess dödssot war Pleuresie, men dess lefnad ärbar. Det låter ju som om han avlidit i en skamlig sjukdom istället för vanlig lung(säcks)inflammation.
 
MVH
Inger Kongsvold

2006-01-19, 15:32
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:43
    • Visa profil
'Men' skall här läsas snarast som ett semikolon. Bindeord kan ju ibland användas på ett sätt som vi i dag reagerar på med viss förundran, men som i sin samtid ändå fungerade utan större problem - även om jag kan tänka mig att samtida spefåglar kunde ha gjort något av en formulering av denna.

2006-01-20, 00:06
Svar #4

Inger Kongsvold

Bo, tack för din kommentar.
Det var ju trevligt att min anfader var ärbar och anständig :o)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna