ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hägerstad, CI:1, sid. 316, Cajsa Persdotter, 14 mars 1752  (läst 476 gånger)

2002-07-08, 22:24
läst 476 gånger

Lena Johansson

Cajsa Catharina Persdotter, Hägerstad  
Födelsebok CI:1 Hägerstad sid. 316 - har svårighet att tyda föräldrarnas namn och torpets namn. Hon vigdes 11 okt 1778 i Oppeby med Trädgårdsdrängen Per Samuelsson. Problemet är just föräldrarnas namnförtyd. som jag hoppas någon kan lösa åt mej.
Mvh
Lena

2002-07-08, 23:28
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Lena!
 
Jag hittar inte någon Cajsa eller Catharina på den sidan.  
Den som föds 14 mars är Svens son i Bankesta som den 15 döps till Per.
Så här står det:
D 14 martii föddes Svens Son i Bankesta, Pehr
och christnades d 15 ejusdem
 
Mvh//
Lotta

2002-07-09, 10:38
Svar #2

Lena Johansson

Hej Lotta!
Tack för din upplysning för då kan jag glömma min notering 14 mars.
Från början hade jag not. att Cajsa var född  
4 april 1752 Hägerstad men så har jag ändrat födelsetiden 14 mars med ? efter. Hfl under denna tid saknas, tyvärr.
 
Mvh
Lena

2002-07-09, 13:04
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Lena!
 
Jag tittade lite till i födelseboken för Hägerstad. Det finns en Catharina född 1751 4/5, dotter till Per Botvidsson i Fullmestad. Kan det vara hon? Det är ju inte ovanligt att ett årtal eller datum blir fel om en person flyttat från en församling till en annan. Var det i en husförhörslängd du hittat att hon är född 1752 i Hägerstad?
 
Mvh//
Lotta

2002-07-18, 21:25
Svar #4

Lena Johansson

Hej Lotta!
 
Ang. Cajsa Persdotter fann jag henne - Hfl AI:1 Oppeby sid. 34 och i fortsättn. är Hägerstad not. som dennes födelseort.
Änkan Cajsa Persdtr f. 1752 Hägerstad, bortflyttad till Häradsmålen då hon ingick äkt.
Jag har även kollat i Kättilstad och Tjärstad men kan ej finna henne i födelseböckerna.
 
Mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna