ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hov - dödbok 1733  (läst 743 gånger)

2004-02-01, 20:02
läst 743 gånger

Utloggad Malin Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-10-18, 16:37
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att tyda dödsnotisen på Karin Andersdotter? Hustru till bonden Måns Larsson i Hov och Lilla Stånggården.
Enligt födelseboken skulle hon dött i barnsbörd när sonen Lars föddes 1733-03-18 i Hov. Hon dog samma dag.
Tacksam för hjälp!
Hälsningar
Malin

2004-02-03, 19:38
Svar #1

Utloggad Malin Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-10-18, 16:37
    • Visa profil
Det skulle verkligen betyda mycket för mig om jag fick hjälp med denna notis! Det ser ut att stå var Karin föddes men jag kan inte tyda det. Det måste jag ju veta för att kunna gå vidare.
Sedan verkar det också stå någon slags levnadsbeskrivning som jag heller inte kan tyda speciellt mycket. Hon dog 1733-03-18 i Hov och ska finnas i mitten på den vänstra sidan. Tyvärr har jag inte källa (men det ska jag komma ihåg i fortsättningen). Jag är relativt grön inom släktforskning ännu.
Snälla någon, hjälp mig!
Vänliga hälsningar
Malin

2004-02-03, 21:07
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Malin,
lägger in en bild på notisen (Hov CI:2 sid 224)

 
Den är inte så bra i genline, så bilden blir väl inte bättre. Jag hinner ej läsa hela nu, men tydligt är att din Karin Andersdotter anges född i Kyrkjo-Orlunda by i augusti 1696, datum ?.
 
Jag känner ej igen namnet på byn, men kanske är den en del av Orlunda by i socknen med samma namn.
 
mvh Lennart

2004-02-04, 16:55
Svar #3

Sara Karlsson

Hej Malin!
Här kommer lite hjälp på traven:
hustru Karin Andersdotter som warit Månss Larssons i Lilla Stånggården andra hustru, född utji Kyrkjo-orlunda __ ärhl. Bonden Anders år 1696 d 24 Augusti. ___ har warit hemma ___ 26 åhr och 5 månader inled hon sig ägtenskap med ___ sin man År 1722 d: 14 Januari och ___ tillsammans 6 barn?
Sedan är det några rader jag inte klarar, men det fortsätter på näst sista raden till höger:
___ moder blifwit död utji Barnssäng ___ 36 Åhr 7 månader
 
Jag kunde tyvärr inte läsa allt som stod. Hoppas någon kan hjälpa dig med de raderna jag inte klarade.
 
Mvh
Sara

2004-02-04, 19:01
Svar #4

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Malin och Sara!
 
Sara, du har ju gjort jobbet, här är bara några kompletteringar:
Hust. Karin Andersdotter som warit Måns Larsons i Lilla Stånggården andra hustru, född uthi Kyrkjo-orlunda by, af ärhl. Bonde[föräldrar?] Ao 1696 d 24 [?] Augusti; men när hon warit hemma hoos dhem wid pass [?] 26 åhr och 5 månader inlät hon sig i ägtenskap med ofwanbe[rör]de [?] sin man År 1722 d: 14 Januari, och hafft [?] tillsammans 6 barn, under 11 åhr, och 19 wekor [?] som alla lefwa i stoor be.., effter theras moder blifwit död uthi Barnsäng effter thet sidsta: ... haf[we]r des ålder warit, 36 åhr 7 måna..
 
Det kunde gärna vara lite skarpare bild  i genline, men i stort är ju innehållet klart. Något nytt om Kyrko-Orlunda?
 
mvh Lennart

2004-02-05, 08:54
Svar #5

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
rad 6: som alla lefwa i stoor bedröwelsä---
 
Mvh
 
Heikki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna