ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Billsås  (läst 3665 gånger)

2000-02-17, 00:43
läst 3665 gånger

kenneth

Hej jag undrar om det är nån som vet nåt om Karl Johansson (billsås). Hans föräldrar typ.
Tackar på förhand

2000-02-17, 16:59
Svar #1

Janne Högdin

Hej Kenneth!
Den uppgiften var inte alldeles enklel! Jag hade för ett par år sedan anledning att söka efter Billsås-Kalles anor. Det finns minst 2 tradidioner:
 
Den svenska traditionen: Enligt husförhörslängd för Myssjö föddes Karl Gustaf Johansson 1858 17/3 i Arnäs sn i Västernorrlands län (norr om Örnsköldsvik). Han finns dock inte i den socknens födelsebok men han kan ha blivit döpt i någon annan socken och inskriven i dopboken där. Vilka föräldrarna var kan man därför inte veta. Till Myssjö och Billsåsen kom han 1897 från okänd plats. Han var troligen aldrig gift, men han sammanbodde tidvis med Märta Gustafva Nilsdatter Landmark, som var född 1855 19/10 i Melhus, Norge. De två fick minst ett barn tillsammans, och när det barnet döps i Tännäs sn 1885 uppger Kalle att han är norrman.
 
Den norska traditionen: Han föddes 1853 i Tuna sn, Västernorrlands län, (norr om Sundsvall). Han finns ej heller i den födelse- och dopboken. Det anses att hans föräldrar var Karl Johan Andersen, född 1822 i Talvik, Alta, Nord-Norge och hans hustru Anna Kristine Stina, född 1823-1830 i Fredrikshald, Norge. Karl Johan Andersen var kringresande kopparslagare, korgmakare, torpare och tusenkonstnär. Karl Johan och Stina flyttade en hel del i Sverige och Norge, innan de båda avled i Vuku sn Norge.
Denne Billsås-Kalle var gift med Ingeborg Anna Andersdatter Flyanvald, Vuku sn, Norge.
 
Vilket som är rätt kan man inte vara alldeles säker på (än). Det kan finnas flera traditioner.
Jag är lika intresserad som du om ett bättre svar!
Janne Högdin

2000-02-17, 22:36
Svar #2

Kenneth Olsson

Hej janne och oändliga tack, jag vet lite eftersom billsås är farfar till min ennu levande farfar Oliver Nilsson han är 80 år nu,jag bor nu i norge men skall till göteborg ikväll faktiskt så jag skall fråga han mera.
men ialla fall nils, alltså sonen till Marty Landmark och karl, billsås är pappa till farfar.
Farfar har sagt att han kom föräldralös som liten pojke till Norrland. där en resande  familj tog hand om han. han skulle blivit en duktig affärsman.
jag återkommer janne blev lite stressad tåget  förstår du . hälsningar kenneth olsson

2000-02-18, 19:37
Svar #3

Janne Högdin

Hej igen!
Då vet jag lite mera: Nils Ludvig föddes 1885 12/5 i Tännäs sn, Härjedalen. Han var son till norman Karl Johansen. Mor var hustru Marta Landmark från Snaasen (Snåsa?). Det var bonden Per Haraldsson från Hede som intygar att barnets föräldrar var äkta makar. Jag tror att det var ett osant intygande!
 
Nils Ludvig blev gift 1915 31/5 med Gustava Wilhelmina Fredrika Magnusdatter, född 1877 21/3 i (Örkedalen?), Norge.
Hela familjen flyttar till Ås sn i Jämtland 1920 3/9.
Gustava hade minst 2 barn före äktenskapet, nämligen:
1) Nils Gustav Ludvig, född 1905 4/6 i Myssjö sn, Jämtland.  
2) Karl Magnus, född 1907 2/4 i Oviken sn, Jämtland.  
Gustava och de två sönerna inflyttade till Bilsåsen i Myssjö från (Örkedalen?) i Norge 1915 27/7. De hade alltså varit i Norge en tid.
 
Nils Ludvig och Gustavas gemensamma barn:
1) Anna Lovisa Johanna, född 1911 11/9 i Myssjö sn.
2) Maria Magdalena född 1913 21/8 i Undersåker sn 3) Oliver Alexander född 1920 31/1 1920 i Oviken sn. (Din farfar?)
Det kan tänkas att de fick fler barn, men det här är vad jag har i mina papper efter min släktutredning 1996.
 
Det finns en del skrivet om Bilsås-Kalle och hans kompanjoners olika affärer i Bilsåsen och trakterna däromkring. Jag har också mer om hans övriga barn, men det måste jag skicka med posten om du är intresserad.

2000-02-23, 21:53
Svar #4

Kenneth Olsson

Hej Janne,det stämmer det du skriver ang Nils och  Gustava och barnen det stämmer födsel på farfar och det gör det nog på syskonen också, den enda jag träffa av dom var Nils för han och farfar umgick mycket .Men jag fick en chock och det var att du mena att nils och Kalle var halvsyskon till farfar Oliver. det har vi aldrig hört och pappa är ju uppvuxen med sina farbröder.
Men man vet aldrig, vill ej fråga farfar om det.
Men farfar lever och blivit producerad enligt svenska versionen alltså Karl Johanson och fru Marta Lanmark

2000-02-23, 22:03
Svar #5

kennth Olsson

Janne,Farfar nämde nåt om karls mamma skulle kommit nerifrån landet och upp,men allt verkar är svårt att veta, farfar prata lite mer om hur han vist hjäpte till och bygga byn billsås, eller lät folk bygga som annars kanske inte fick köpa tomt.
Kanske karl hade en fru innan Marta därav Norska Versionen, kanske föräldrarna är enligt norska versionen till Karl Billsås.
Jag vore ialla fall tacsam för med info ang, alla hans barn och kompanjoner i affärer och likn,
Tack så länge Janne.

2000-03-11, 20:17
Svar #6

Kenneth Olsson

Hej janne igen, Har sackat me dmin farfar Oliver igen och han mena att mamman till Billsås kalle skulle vist hetat Johansson i efternamn och komm från södra sverige upp till norra sverige.
Kanske det hänt mannen nåt och familjen så hon var kanske tvungen att sticka iväg.
Förresten vet du nåt om bilsås son Nils Ludvigs
Kvinna Gustava Wilhelmina magnusdotter familj.
Jag vet att hennes pappa hette Magnus Sunli och var en stor Hästhandlare, Rike Magnus brukade han kallas

2000-03-12, 12:25
Svar #7

Janne Högdin

Hej Kenneth!
Jag ska titta lite i mina papper, jag återkommer så småningom.
Har du fått avskrifterna ur diverse skrifter som jag sände med E-post?
Mvh/Janne H

2000-03-12, 21:33
Svar #8

Kenneth Olsson

Hej igen janne, ja tack Janne, det var rolig läsning.
Våran familj lever fortfarande som resande(romano)
eller som folk skäller på oss som tattare.
Farfar tyckte det var rolig läsning, men han har blivit äldre så han har ju glömt en del, du vet ju hur äldre människor kan bli.
Men han kan sätta igång och berätta, men det behövs namn och så vidare,
Tex, några namn av dom som stog på papprena kände han igen och då har han nåt att berätta om dem osv,

2000-03-14, 18:53
Svar #9

Janne Högdin

Hej Kenneth!
Jag vet ingenting om Bilsås-Kalles föräldrar. Han har uppgett sig vara född i Arnäs sn, men han finns inte i födelse- och dopboken där.
Gustava Wilhelmina Magnusdotter har uppgett sig vara född i ”Örkedalen?”, Norge och att hennes far hette Magnus kan man med säkerhet anta. Sunli är ett typiskt norskt efternamn (gårdsnamn). Gustava var också i Norge i perioder, hon bör alltså ha varit därifrån.
Det var allt jag hade om dem i mina papper.
Du har rätt i att ”Bilsås-Kalle” köpte en torplägenhet  i Bilsåsen, Myssjö sn och lät andra resande bygga och bo där. Han fick lagfart på torpet den 11/10 1893. Han sålde sedan torpet den 16/9 1900 till sin ”piga” Märta Gustava Nilsdotter Landmark. Lagfart den 5/3 1901. Hon i sin tur sålde till S A Nordell från Myssjö med lagfart den 25/11 1919. Nordell var bulvan för Myssjö kommun, kommunen fick lagfart redan 22/12 1919.
Det hela var en medveten ”affär” från kommunens sida. Bilsås-Kalle, och de övriga familjerna som bodde vid torpet, fick nu lov att flytta till annan ort och kommunen slapp undan fattigunderstödet för en del av familjerna.
Jag avundas dig som har din farfar i livet och att han har gott minne. Tyvärr minns jag inte mycket av vad mina far- och morföräldrar berättade och inte skrev jag ner någonting heller. Det ångrar jag bittert nu!
Mvh/Janne H

2000-03-14, 20:30
Svar #10

Kenneth Olsson

Hej janne
Tack för dina försök att hjälpa mig.

2000-03-15, 16:22
Svar #11

Arne Johansson

Hej Janne Högdin och Kenneth Olsson  
Kan någon aver båda hjälpa mejJag söker på  
Roos släkten det är resande folk från Jämtland  
Anna Gustava Roos född 1828 -1890  
Hadde flera ,barn med Nils Oliver Andersson  
bosatt i Västerbotten han var hästhandlare  
 En son flyttade till Östersund någon gång efter  
moderns död Nils O Andersson tog sig en ny  
kvinna Den jag söker är Karl Oskar Bernhard
Roos  
MVH arne

2000-03-16, 18:39
Svar #12

Janne Högdin

Hej Arne!
Jag har tyvärr inga uppgifter om K O B Roos. Jag gjorde en släktutredning för flera år sedan om Bilsås-Kalles eventuella släktförbindelser med Norge, det är därför jag vet något men litet om det resande folket!
Mvh/Janne H

2000-07-21, 10:58
Svar #13

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej! På förekommen anledning vill jag gärna göra ett litet tillrättaläggande vad gäller dom barn som står upptagna ovan som Gustava Magnusdotters egna barn, Nils Gustav Ludvig och Karl Magnus. Vid kontroll med Landsarkivet i Östersund så framkom det klart att även dessa barn är Nils Ludvig Karlssons och Gustava Magnusdotters gemensamma barn. Nils Ludvig står upptagen som fader för båda barnen i födelseboken. Tydligen har dom inte gift sig förrän 1915, men alla barnen i den här familjen är helsyskon, vilket inte framgick helt tydligt av inläggen ovan. Rätt ska vara rätt, så ta mig schävern!

2000-07-21, 12:01
Svar #14

Janne Högdin

Hej igen Happy!
Jag slutade min forskning utan att ha tillgång till födelseboken. Jag borde naturligtvis ha gjort en källhänvisning till församlingsboken!
Det framgår nämligen inte av denna, att Nils Ludvig skulle vara far till barnen, snarare tvärtom!
Hälsningar
Janne Högdin

2000-07-22, 11:08
Svar #15

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Ingen fara på taket Janne! Det var inte menat som kritik mot dig eller någon annan, det var bara det att jag kollade upp saken med Landsarkivet i Östersund och där stod det att alla barnen hade samma mor och även far. Enligt min mening finns det inga oäkta barn, bara ogifta föräldrar:)
( Ringde dig sist jag var uppe, i midsomras, men du var väl på semester?)
Ha det bra,
Happy

2000-07-30, 20:54
Svar #16

Kenneth Olsson

Ja det var ju tur att jag kolla in snabbt hær,Happy Svenssons inlægg var ju gott att se, tyckte det stæmde dåligt det dær med att dom skulle varit halvsyskon, jag ville ej fråga farfar heller som tur ær, visa det sig hehe, annars skall du Janne ha tack før din info och æven du Happy.
P.S Schevern anvænder du Happy,Mocheverln sæjer vi i min familj, vad har du det ifrån, intressant.

2001-01-16, 03:15
Svar #17

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej på dig igen Kenneth, du undrar var ordetschävern kommer ifrån? Det är en folklig benämning på en mycket vanlig sjukdom som fanns förr i tiden, rakitis, eller Engelska sjukan, en form av benskörhet som drabbade folk illa förr i tiden, en bristsjukdom. Jag gissar bara, men tror att ordet schävern kom sig av att dom som fick sjukan och överlevde den blev lite skeva i benföringen, helt enkelt.
 
Jag har för övrigt lite mer upplysningar om din släkt här ovan, om du ger mig en E - postadress, så kan jag maila det till dig. Har varit ingift i släkten en gång...
 
Happy

2001-01-23, 16:43
Svar #18

Kenneth O

Hej Happy, jaså du har vart ingift i slæktensar, ja då vet du ju vad det går i.
Skulle vart otroligt tacksam før allt du kan Hjælpa mig med, tycker detta hær ær jætteintressant och førsøker dærfør samla in så mycket som møjligt innan jag sjælv nån gång kan riktigt sætta igång.
Men som jag lever nu ær det før mycket runt omkring,men men det kommer.
Jag har en god vænns E-mail som jag får låna, den ær kenroeed@online.no

2002-11-07, 12:43
Svar #19

Kenneth Olson

Happy, här är min Hotmailadress.

2005-03-14, 16:26
Svar #20

Berit Nilsson

Jag är med i en forskargrupp som heter Fritte å Frauge och vi håller på att söka uppgifter om Bilsåsen. Bilsås-Kalle är intressant för oss. Det fanns även en som kallades Snus-Oskar. Jag har många frågor tex gick barnen i skolan, hur försörjde man sig, hur kom det sig att Kalle Johansson köpte mark i Bilsåsen.....
Berit från Oviken

2005-03-24, 23:18
Svar #21

Peder Andersson Kalix BD

Hej,
 
inlägg (ovan) av tidigt datum av arne johansson - onsdag den 15 mars 2000 kl. 16.22:
 
Undrar om du Arne Johansson fortfarande söker denna hästhandlare Nils Oliver Andersson? Önskar komma i kontakt med dig, är nämligen från samma släkt, nämligen en broder till honom. D v s söner till Guldtattaren Anders Olof Nilsson, född 1828 i Kautokeino, Norge.
 
Min e-postadress: karlpederandersson69@hotmail.com
 
 
Mvh
 
//Peder Andersson

2005-04-26, 09:47
Svar #22

Berit Nilsson

Bilsås-Kalle, Karl,Gustaf Johansson f17/3 1858
hh Märta,Gustafva Landmark f19/10 1855
Hur många barn hade de tillsammans?
Nils Ludvig,Johanna Josefin känner jag till

2005-12-01, 15:43
Svar #23

Utloggad Stefan Nolervik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-08-20, 14:59
    • Visa profil
Vad finns att berätta om Snus-Oskar?  
Alltså Karl-Oskar Gottfrid Johansson, född 16 augusti 1890, boende som vuxen i Billsåsen i Jämtland.
Jag söker uppgifter om honom, hans familj och eventuellt också om hur de och andra så kallade resandemänniskor förvisades från Billsåsen till Stora Tuna någon gång i början på förra seklet.
 
mvh
Stefan Nolervik, Östersund

2005-12-01, 16:09
Svar #24

Berit Nilsson

Hej Stefan
Jag är med i en liten grupp som i första hand forskar om skolor i Oviken och Myssjö. Just nu håller vi på med Bilsåsens skola.Resandefolket var en stor grupp. Är det något som du tror jag kan delge dig så hör av dig via mail.  
Berit Nilsson, Oviken

2017-12-28, 10:56
Svar #25

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil

Hej alla som vet något om Billsås-Kalle och de andra i bosättningen resandefolk i Myssjö!


Av en händelse kom jag i min släktforskning in på en ingift släktings norska bakgrund och ser att släktingen är en ättling till Karl Gustaf Johansson och Marta Landmark. Det är ju några år sen diskussionen här fördes, så jag tänkte att ni kanske hittat mer om Karl Gustaf Johansson och hans familj sedan dess? Vill gärna veta mer. Har beställt boken Bilsås på biblioteket. Blir intressant att läsa.


Med vänlig hälsning
Annette Ewald

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna