ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bertil Orre?  (läst 504 gånger)

2007-05-15, 07:58
läst 504 gånger

lotta

Skulle behöva hjälp ang. en Bertil Orre,Hammerdal
jag vet inte om han är inflyttad,men han fick iallfall barn född i Hammerdal 1820 (Jonas).
Hittar inte byn Solberg i husförhöret från 1820.
Finns det någon som vet något om detta?
 Tacksam för upplysningar Lotta

2007-05-15, 19:16
Svar #1

Maritha Berglund

Lotta.'
Hittade detta
Nr 130 (4 juni 2001)
Jag söker upplysningar om en av mina anfäder på min morfars sida, Bertil Orre född 6/2 1793 och avliden 24/9 1880 i Solberg, Hammerdal. Har trots idogt letande inte kunnat spåra hans ursprung. Tacksam för alla ev. tips som kan sprida ljus över hans härkomst!
/Bengt Strömstedt
   SVAR:
(15 okt. 2001)
Bertil Orre kan förknippas med en person som bodde i Greningen. Torpet kallades just Orr-torpet och enbart inägorna syns idag. Detta torp låg inom Hammerdals socken, precis vid gränsen mot Lit och tillhörde Solberg.
Finns intresse i detta så kontakta Jan Erik Jemtbring, tel: 0695-10598 (kvällstid)
   SVAR:
(21 juli 2001)
Bertil Orre uppges i mönsterrullorna vara född i Jämtland. Någon Bertil f.1793 6/2 kan inte påträffas i existerande födelseböcker, men förekomsten av namnet ligger dock inom centrala och västra Jämtland. Därför kan det vara lämpligt att söka där. Orre och hans hustru Brita Jönsdotter (född u ä) hade endast sonen Jonas. Därmed är en god hypotes att hans far hade samma namn. En Jonas Bertilsson föddes 1760 i Näs. Han avled i samma socken 1810 5/12 som korpralen Jonas Näsberg. Enligt mönsterrullorna var han gift. Det enda barn till honom som påträffas i födelseböckerna är sonen Elias f.1801 i Sunne. Barnets moder hette Brita Eliasdotter. Efter litet sökande hittade jag korpralen Jonas Näsberg i Sunnes husförhörslängder (AI:2 s. 39 och AI:3 s. 21v). Han är där änkling, men har barnen Bertil f.1793, Karin f.1795 och Brita f.1798. Är sonen Bertil identisk med Bertil Orre ? Det skulle eventuellt kunna bekräftas i en bouppteckning efter korpralen Näsberg. Skulle en sådan saknas får man försöka andra, lite besvärligare vägar.
/ K G Eriksson kge(at)spray.se
 
Kanske någon av dessa kan hjälpa dig.
mvh Maritha

2007-05-17, 09:31
Svar #2

lotta

Tack Marita!
Jag har tittat i husförhörslängdena,och hittade mycket riktigt Jonas Näsberg,men jag får det inte att gå ihop,för där fanns ingen son Elias,kan väl vara så att han avlidit kanske.
Det ser ju ut att fattas lite volymer i Sunne och Näs tyvärr,kanske svaren funnits där,har någon nån uppgift så hör gärna av er .
 M.V.H. Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna