ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Matilda Fousonet, barnhusbarn från Stockholm  (läst 1339 gånger)

2002-12-16, 08:36
läst 1339 gånger

Kjell-Ivan Wallin

Jag söker Anna Matilda Fousonet, barnhusbarn från Stockholm, som uppfostrades hos familjen Strömstedt i Ström som 1837 flyttade till Tåsjö. Hon flyttade tydligen inte med. Är det någon som vet var hon tog vägen
Kjell-Ivan Wallin

2005-04-08, 17:07
Svar #1

Anitha Almroth

Hej Kjell-Ivan!
Jag vet inte om du har fått nån information om Anna Matilda? Jag har en Anna Matilda  men stavar efternamnet Foussenete. Vet inte om det kan vara samma. Hon är född 18340910. Hennes far var Ludvig Christian Salvator F.skräddarson som bodde i Stockholm. Kom från Frankrike.
MVH Anitha

2005-04-08, 21:54
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Detta kanske kan vara damen i fråga enligt folkräkningen 1890
 
Hemförsamling: Dorotea
Hemort: Sörfors
Kontrakt: Södra Lappmark
Län: Västerbotten
Fam nr: 1
Anna Matilda Fousinette f. 1834 i Dorotea, Födorådsenka
barn
Erik Salvador f. 1869  
Olof Anton f. 1872
Jakob f. 1874
Albert. Evelina Georgina f. 1878
Fam nr: 2
Sigrid Matilda f. 1864, dotter till Anna
Sigrids son
Erik Olof f. 1890
alla övriga födda även dom i Dorotea
 
Uppgifterna från folkräkningen måste alltid kontrolleras.
 
Hennes far bor även han i Dorotea
 
Hemförsamling: Dorotea
Hemort: Sörfors
Kontrakt: Södra Lappmark
Län: Västerbotten
Ludvig Kristian Sak. Fousinette f. 1809 i Stockholm, Födorådstag
 
Detta ser ut att kunna vara en syster till Anna?
 
Hemförsamling: Dorotea
Hemort: Sörfors
Kontrakt: Södra Lappmark
Län: Västerbotten
Mårten Johansson f. 1823, Födorådstag
hustru
Kajsa Johanna Fousinette f. 1831
barn
Kajsa Brita f. 1866
Titus f. 1871
Emma Andrietta f. 1873
Jakob Elias f. 1875
alla födda i Dorotea

2005-04-09, 17:27
Svar #3

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Hej alla,
 
Anna Matilda Ludvigsdotter Foussenet (med flera stavningsvarianter) kan man följa genom Doroteas kyrkböcker från födseln 1834-10-09 i Storbäck via husförhörslängderna och vigsel till begravning.  
 
Det finns ingenting som tyder på att hon skulle vara barnhusbarn från Stockholm och uppfostrad hos Strömstedt. Det vore därför intressant att få veta källan till dessa uppgifter. Det nästan identiska namnet och att Stockholm nämns (fadern Ludvig Christ. Salvator Foussenet är född i Stockholm men kom till Dorotea 16 år gammal) kan ju inte gärna vara tillfälligheter?
 
Vet man något mer om denne Strömstedt? Kan det vara en släkting?  När han flyttade till Tåsjö 1837 var Anna Matilda i treårsåldern. Kanske flyttade hon hem igen till Dorotea då? Om det nu är samma flicka? Ludvig hade problem med ett hemmansköp i Storbäck vid den här tiden. Kanske han lämnade bort Anna Matilda tills allt hade stabiliserat sig? Det blev till slut mest frågor .
 
Mvh
Olle

2005-04-10, 11:47
Svar #4

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Kjell-Ivan Wallin fick tydligen ett privat svar på sin fråga, vilket han besvarade under en helt ny rubrik i februari 2003: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/37899.html?1045068803#POST228706  
 
Där nämner han istället Anna Elisabet Fousonette f 1811 i Hedvig Eleonora föramling i Stockholm. Hon var fosterbarn hos familjen Strömstedt i Ström. När de flyttade till Tåsjö följde hon inte med.
Varifrån uppgiften att denna flicka skulle ha bott hos fam. Strömstedt kommer vet jag inte. Hon finns inte med i Husf.längderna där Hans Strömstedt finns. Däremot hade Hans ett fosterbarn, Barnhusgossen n:o 6777 Joh. Frans Ludv. Holter som följde med till Tåsjö, men senare återflyttade till Ström (han är min farfars farfar).
Hans Strömstedts farssläkt är alla från Ström och Hammerdal - men hans morssläkt är okänd! Modern hette Kristina Hammar och sägs vara född omkr. 1764 i Kristiania (Oslo).

2007-01-10, 19:43
Svar #5

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Vid närmare efterforskning visar det sig att det faktiskt fanns en barnhusflicka Anna Fousonnet, född 6/11 1811, i Ström. Men inte hos Hans Strömstedt, som flyttade till Tåsjö, utan hos hans fader, garvaren och torparen Anders Strömstedt, som bodde kvar på Öhn. Hon finns noterad i Husförhörslängden åren 1823-1830 (Ström AIa:3/129, vilken omfattar åren 1822-1834). Det finns dock ingen notering om flyttning eller död, och jag har inte kunnat återfinna henne i (Landsarkivets register till) Jämtlands läns kyrkböcker. Så vart hon tog vägen är fortfarande en gåta.

2007-01-10, 20:38
Svar #6

Kjell-Ivan Wallin

Den enda uppgift jag har om Annas vidare öden är detta: 1 Anette Elisabet f 1811 gift med Gustav Johan Blomberg f 1811 - 1850; Dessa uppgifter handlar om Stockholm, vet ej vilken församling, men övriga delar av släkten fanns till största del i Hedvig Eleonora församling.
Dessa uppgifter är tredjehanduppgifter som ursprungligen kommer från en kvinna i Strömsund.

2011-05-01, 10:12
Svar #7

Utloggad Bert Ivarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-10-01, 19:41
    • Visa profil
    • ettbtresverige-solidaritet.se
Ludvig Christian Salvador F.är släkt med mej på min fars sida. ernold min far jakob heter min farfar.sen vet jag inte mer .men ludvig var son till pierre fouchonet som kom från frankrike så mycket vet jag .men skulle villja ha hjälp med ludvig och framåt./hej Bert

2011-05-01, 16:19
Svar #8

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Bert
Du får nog kosta på lite mer information om platser och århundraden om du ska kunna få någon hjälp
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna