ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelsebok Gammalkil C:1 Bild 90/sid 175  (läst 847 gånger)

2014-03-10, 13:33
läst 847 gånger

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil

 
Hej
 
Kan någon hjälpa mig att tyda denna födelsenotis fullt ut. Jag letar efter ryttaren Olof Wikström som är född i Gammalkil 1697 (enligt generalmönsterrulla). Jag kan tyda: D. 1 April döptes..... ....tvillingar Olof och Maria
 
MVH
//Ann

2014-03-10, 18:10
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6983
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:12
    • Visa profil
den 1 Aprilis döptes Trumetarens barn twillingar Oluf och Maria.
 
Denne Olof har alltså ingen koppling till Olof Persson Wikström, som föddes 1700 29/4 i Stora Åby, Slaka sn, son till Per Olofsson, rusthållare i Gismestad, Vikingstads sn, o.h.h. Maria Andersdotter (se Bo Lindwall, Anor inför rätta [i: Släktforskarnas årsbok 2012], s. 205).

2014-03-10, 23:47
Svar #2

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Hej
 
Ok, tack för upplysningarna :-) Uppskattat födelsedatum på Olof Wikström verkar variera från olika kyrkböcker och register. I generalmönsterrullor, och i centrala soldatregistret, är han född 1697 . Enligt dödbok i Gammalkil, Olof dog d. 16 juni 1764 (Gammalkil C:3 (1764-1823) Bild 329 / sid 649) bör han till och med ha varit född 1692. Tycker det verkar vara lite snårigt att fastställa rätt år...... Finns det verkligen någon riktigt säker källa på födelseår så långt tillbaka i tiden, och när det finns så många olika alternativ i de olika kyrkoböckerna och mönsterrullorna? Har beställt årsboken, och ser med spänning fram emot att läsa om min ryttare :-) Ska också bli spännande att läsa källförteckningen för att få lite guidning i hur jag ska tolka de olika årtalen.
 
MVH
// Ann

2014-03-11, 10:07
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Du kan för det första utgå från att åldersuppgiften i GMR för det mesta är mer tillförlitlig än en sen åldersuppgift i dödboken. Sedan kan du inte enbart gå på en mindre exakt åldersuppgift och tro att personen är född i samma församling där denne levde, i synnerhet inte när det handlar om en soldat. Det går ofta att komma vidare även så här tidigt men man måste arbeta på lite annat sätt än när man har en husförhörslängd. Det är dock mer tidsödande och kräver ibland lite tur. Det finns en hel del att läsa under metodikfrågorna här på forumet. Det finns även litteratur om ämnet och en del hemsidor med vidare information om du söker på nätet.
 
Med det sagt så är Bo x 2 en högst tillförlitlig källa  
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-03-11 10:09)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna