ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Albano och Ollander  (läst 762 gånger)

2000-03-25, 15:03
läst 762 gånger

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
Som nybörjare är det intressant att veta om någon redan har forskat i dessa två släkter. Det handlar om min farfar Erik Magnus Albano, som kommer från Lit - där har jag uppgifter bakåt till hans farfar Erik Albano född 24/6 1824
Min farmor Sigrid Elisabet Albano är född Ollander och kommer från Frösön. där går inte mina uppgifter lika långt. Jag är tacksam för alla råd etc. Ulla Albano, Arjeplog

2000-03-25, 16:49
Svar #1

ingrid

Hej Ulla.
Utdrag ur Svenska Gods och gårdar, Jämtlandsdelen. Frösö församling. Gård Västerhus 2, Anders-Olstorpet.
Gården till släkten omkr. 1860 genom nuv. arr:s hustrus farfader Olof Andersson. Den  övertogs sedemera av sonen Anders Olofsson och 1917 av nuv. arr.
Ägare: Flygförvaltningen.
Arrendator: Erik Albano född 1884. Gift med Sigrid Olander född 1879. Barn Olle, Inga.
Sänd gärna ett mail till mig. Hälsningar Ingrid

2000-03-29, 13:35
Svar #2

Björn kämpe

Ulla och Ingrid!
Sigrid Elisabet hade 10 syskon, hälften av vardera sorten, samtliga födda i Västerhus, Frösön (Z) utom äldste brodern som föddes i Östberg, Frösön (Z). Fadern Olof Andersson född 1849 13/11 i Rönnöfors, Offerdal (Z) och modern Kristina Fredrika Ward född 1852 19/7 i Östberg, Frösön (Z). Olof Olander var fältjägare, torpare och arrendator å Västerhus. Namnet Olander kan säkert härledas ur faderns namn eftersom Olof Andersson blir Olánners på jämtska. Sigrid benämndes således t ex Segri i Olánners.
Hälsningar Björn Kämpe

2000-03-30, 12:56
Svar #3

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
Stort tack för uppgifterna om min fars mormor och morfar. Det blir ännu intressantare nu att gå vidare. Jag hade hört att min farmors mor var född Ward, men de uppgifter jag sedan hittade benämns hon som Olsdotter med frågetecken efter. Namnet Ward kan ju inte heller vara alltför svårt att hitta. Ulla Albano

2000-03-30, 18:01
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Ett par rättelser: Det var inte Olof Andersson som var född 1849 13/11 i Offerdal, utan dennes son Olof (Olander) [se Offerdal C:4 s. 500]. Korpralen Olof Wards dotter Christina Fredrika föddes 1852 19/9 i Östersund (inte i Östberg, Frösö) [se Östersund C:2 s. 8].

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna