ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ångbåtarna på Storsjön  (läst 2592 gånger)

2004-10-24, 15:35
läst 2592 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jag har gång på gång i min forskning läst lite om färder med ångbåtarna på Storsjön- dels under 1800-talet men även in på 1900-talet. Många emmigranter började sin resa med ångbåt.
Jag har namnen Karl XV, Thom?e, Östersund och Bergsviken i mina papper.  
Jag är nyfiken på den historiska delen av denna trafik samt undrar när den reguljära ångbåtstrafiken slutade för gott.
 
Kanske finns aktuell litteratur att köpa?  
 
Jag vet att det idag åter finns möjlighet att åka med ångbåt på Storsjön.

2004-10-24, 21:02
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I ett av mina inlägg 19 augusti i saligen stängda KP finns en bild av s/s Thom?e. Hon är ett av Sveriges allra äldsta ångfartyg och jag tog bilden den 14 augusti. Det finns en hel del skrivet om ångbåtar, jag kan inte på rak arm säga var du skall kunna hitta litteratur om ångarna på Storsjön, men jag är tämligen övertygad om att det finns. Sveriges Ångbåtsförening har en egen hemsida. Där kan det nog finnas en del matnyttigt.

2004-10-24, 21:21
Svar #2

Ingrid Wikberg (Inkan)

Fin bild du tog däruppe Tord! Jag kan berätta att omkring 1950 så åkte jag med Thom?e från Östersund ut till Norderön. Men enda jag minns var att det var ett stort äventyr.
Jag hoppades att någon båtsamlare hade lite kunskap att ge här i forumet; men jag får nog göra som kamelerna: gå direkt till källorna -gäller att hitta dem bara.
mvh
Inkan

2004-10-24, 21:57
Svar #3

Utloggad Sven Olof Färnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-11-08, 16:42
    • Visa profil
Både Thom?e och Östersund tuffar fortfarande omkring på Storsjön om sommrarna. Mer om Östersund kan man hitta på http://www.angarenostersund.com/ samt mer om Thom?e finns på http://www.ostersund.se/4.1e0f2f6f2dce47f517fff19006.html.
Thom?e seglar från hamnen i Östersund samt Östersund från hamnen i Arvesund, där det dessutom finns ett nytt museum med bl a mycket om intressant om ångaren Östersund. Ett besök rekommenderas.
Sven Olof F.

2004-10-24, 22:11
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Fantastiskt att ångbåtarna har blivit populära igen. Lite långt att kvista in på museet när man bor i Stockholm, så det får nog bli en framtida resa istället.
 
Men stort tack för länkarna, Sven Olof!
mvh
Inkan

2004-10-25, 20:07
Svar #5

Frank Felton

Ångbåtarna på Storsjön Gustaf Modigh 1978.
Finns att köpa på Boknätet.
Libris löser de flesta bokproblem.

2004-10-25, 21:12
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack!   Ett konkret förslag som jag köper!

2005-04-08, 06:24
Svar #7

nettan

Angående ångbåtarna som gick på storsjön så gick dom så sent som -66,-67, vad jag minns, jag gick i mellanstadiet på Norra Skolan i Östersund på den tiden och alla klasser brukade ha friluftsdag vart år den sista veckan innan sommarlovet. Och varje år så blev det en tur till Sandviken med SS/Thomme?  (sanviken låg på andra sida sjön ,nån km ifrån Vallsundet) där det var livat värre om sommrarna, med dans,bad,resaurang-cafe, en liten nöjespark..Mycket omtyckt av både östersundare-frösöbor-och andra semesterfirare..

2005-04-08, 17:28
Svar #8

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Nettan!
Thome? går fortfarande på somrarna.
Björn

2005-04-08, 18:43
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
......vilket man kunde läsa några inlägg upp i denna tråd redan i oktober förra året!

2005-06-25, 20:10
Svar #10

Patrik Nylin

Är ni intresserade av gamla och nya passagerarbåtar, kolla in på www.skargardsbatar.se.
 
Där finns historik om nästan 1000 passagerarbåtar från de gamla hjulångarna och ångsluparna till dagens motorfartyg.
 
/Patrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna