ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nykil bouppteckning Hans Persson  (läst 569 gånger)

2011-01-10, 18:57
läst 569 gånger

Birgitta Nilsson

Har återigen fastnat när jag försöker läsa. Bouppteckning för Hans Persson AIDv77334.b272.s535
Så här har jag tytt texten men lite kan jag inte tyda.
 
Vänster hörn på snedden  kan ej läsa
 
----- d. 10 junii 1818
År 1818 4ds Maji förrättades Bouppteckning efter Rusthållaren Hans Persson som i (Drögshult?) afled den 12 -- aprill samma år, ock efterlemnat Enkan Anna Andersdotter med Sju barn, Sönerna Anders, Petter ock Lars sjelfva myndige ock närvarande, Dottern Carin, hwars rätt bevakades af dess tillförordnade förmyndares ombud, Bonden Henning Anderson i (Baggetorp?) döttrarna Ingeborg ock Anna Stina samt Sonen Hans-omyndige, ock utan förmyndare, hvilkas rätt för närvarande bevakades af Bonden Magnus Månsson i (Ränksätter?). Enkan tillsades uppgifva Boets (?) vid dödstiman befants, hvilken uppgift skedde på följande Sätt
 
 Härefter följer uppräkningen av boets tillgångar. Dessa läser jag vid senare tillfälle.
 
MVH
Birgitta Nilsson

2011-01-10, 19:20
Svar #1

Utloggad Arne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej Birgitta!
 
 
Ingif. (ingivet) d. 10 junii 1818  
År 1818 4:de Maji förrättades Bouppteckning efter Rusthållaren Hans Persson som i Drögshult afled den 21:ste aprill samma år, ock efterlemnat Enkan Anna Andersdotter med Sju barn, Sönerna Anders, Petter ock Lars sjelfva myndige ock närvarande, Dottern Carin, hwars rätt bevakades af dess tillförordnade förmyndares ombud, Bonden Henning Anderson i Baggetorp (Västra Eneby sn) döttrarna Ingeborg ock Anna Stina samt Sonen Hans-omyndige, ock utan förmyndare, hvilkas rätt för närvarande bevakades af Bonden Magnus Månsson i Räcksätter (Räcksäter). Enkan tillsades uppgifva Boets sådant vid dödstiman befants, hvilken uppgift skedde på följande Sätt  
 
Rättningar/saknat i rött
 
 
MVH Arne
 
(Meddelandet ändrat av arnemania 2011-01-11 09:08)
 
(Meddelandet ändrat av arnemania 2011-01-11 09:10)

2011-01-11, 10:03
Svar #2

Birgitta Nilsson

Tack för hjälpen!
 
MVH
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna