ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart tog alla syskonen Hansson från Klövsjö vägen?  (läst 730 gånger)

2003-11-08, 14:06
läst 730 gånger

Ingrid Wikberg

De tillhörde Västbacka-släkten i Klövsjö;
fadern Hans Olofson f.10 juli 1851 - d. ?? och    modern Lisa Jönsd:r f.7 sept 1854 -d.29maj 1892
BARN:  
Märta Erika f.7 febr 1877 - d.6 april 1952
Jöns f.21 dec 1880- d.29 juni 1959
Dorotea f.6 febr 1883 - d. ??
Anna Matilda f. 14 mars 1885 - d. ??
Olof f.23 juni 1888 - d. ??
Lisa Kristina f.6 januari 1891-
 
När modern dog kom några av barnen till Jöns och Agnes Andersson i Mo,Bergs s:n -det var Dorotea, Anna och minsta dottern Lisa Kristina som växte upp hos Jöns & Agnes som deras fosterdotter.  
Lisa Kristina utvandrade 1910 till Seattle,USA bildade familj där och ättlingarna lever kvar, bl a dottern Agnes Anderson Nilsen som idag bor i Seattle, 81 år gammal! Jag har precis nu fått kontakt med henne efter flera års sökande efter modern: Lisa Kristina = som blev Elisabeth gift Anderson.
 
Men Dorotea, Anna och Olof : vart tog dom vägen? Till Oviken har jag en uppgift som säger men vet ej om den gäller alla tre.
Och de två äldsta: Märta Erika & Jöns:vart tog de vägen efter moderns död?
Tacksam för alla uppgifter som finns att få.
 
Jöns Andersson i Mo var min mormors broder och Lisa Kristina  blev kusin till min mor och hennes syskon.

2003-11-08, 18:24
Svar #1

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Hej Ingrid
Enligt folkräkningen 1900
Jöns, Dorotea och Olof bor hos fadern i Börtnan, Bergs kommun.
 
Märta Hansdotter gift med Olof Arnell f 1877 i Oviken bor i Häxåsen, Oviken med sonen Abrahan Johannes f 1899.
 
Anna Matilda är piga hos hemmansägare Erik Eriksson i Klövsjöbyn N:o 6.
Hälsn Gunvor

2003-11-08, 20:41
Svar #2

Ingrid Wikberg

Tack Gunvor,lite mer att gå efter.  
Har även fått veta att Anna Matilda flyttade till Oviken 1901 samt att Olof också flyttade till Oviken år 1905.  
OM nu dessa uppgifter stämmer.
Jag hoppas att någon kan fylla på med mera uppgifter om dessa syskon och även om pappan!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna