ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart kan denna text komma från?  (läst 953 gånger)

2012-11-26, 16:45
läst 953 gånger

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
I min mammas släktforskning har jag hittat ett tidningsurklipp från Östersundsposten. Hon har antecknat 9/9 och 8/10 1962 på papperet. Jag antar att texten är hämtad från någon bok. Vilken? Och vem kan ha skrivit den? Det måste ju vara någon som återberättat detta för länge sedan eftersom begravningen var 1877. Det är en text som handlar om min morfars farfars far Johan Berglund. Den lyder som följer:
 
 
 
En och annan gång hände att de, som varit i krig, erhöllo s.k. militärisk ståt vid graven - Jag menar självfallet männen i ledet. Den sista gång det hände i Jämtland säges ha varit då fältjägaren nr 3 Johan Berglund begravdes. Berglund hade varit med både i Finland och Norge. I Hörnefors blesserades han svårt men återkom så småningom till hembygden och blev då torpare under Kungsgården och det i över femtio år. I Livstiden hade han alltid beklagat sig att han måste vandra till graven som en torpare  utan den militäriska ståt, som han sett krigmän i gamla tider beskäras. Överstelöjtnant Ryding som bebodde Kungsgården de sista åren av Berglunds livstid - jag tror B. dog 1878 - hade fattat stort förtroende för den gamle krigsbusen och han lät vid Berglunds frånfälle föranstalta om militärisk begravning i Frösö kyrka då både häst- och fältjägare paraderade. På kistan, vilken var prydd med en girlang av grönt, voro lagda i kors en s.k huggare och en bajonett. Överstelöjtnanten själv höll talet till veteranesns minne och lyste gravens frid över den bortgångne. Kyrkan skall ha varit till trängsel fylld och det har mig berättats att kyrkogården var så full med människor att flera gravar beklagligtvis nedtrampades.
 
Helt visst äro många här glömda även om jag tänkt att alla skulle komma med - det är så sällan anledning att erinra om de ringa i ett samhälle.
 
Heder över honom, heder över krigarn, där han gömmes mannamod och  mannaheder äkte att hans namn ej glömmes. Inga slavar trampe kullen där den tappre bor i mullen  
 
 
 
 
Jag undrar vart denna text kan komma från ursprungligen?  
 
Vänligen Marie

2012-11-27, 06:44
Svar #1

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Marie!
Gratialisten, f d Dragonen i Lockne och Frösön Johan Berglunds död och begravning noterad i Frösö F:1 p 26. Han dog på Kungsgården 1877 23/3 och begravdes 1877 1/4. Hustrun Karin dog på Kungsgården 1864 9/12. Prästen har inte noterat något om någon ståt under begravningen och jag kan inte säga något om varifrån texten kan vara. Det hölls ju ofta begravningstal och man kan väl gissa att detta tal kan ha hållits av någon militär som kände Berglund väl?

2012-11-27, 07:19
Svar #2

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej Björn igen
....och Tack!
 
Nej det framgår ju tyvärr inget av dödsnotisen, det har jag också noterat.
 
Av texten framgår det att det var Överstelöjtnant Ryding, som bebodde Kungsgården  vid slutet av Johan Berglunds liv,
som höll talet.  
 
Texten verkar vara skriven för länge sedan (gammal svenska) och man får ju en känsla av att det kan vara någon bygdekrönika
eller form av biografi eller dyl. Jag känner inte till några böcker med berättelser om Jämtlands historia men det skulle ju vara  
intressant och läsa historien ovan i sin helhet.
 
Jag tar gärna emot tips om sådana böcker om någon har något förslag.
 
Vänligen Marie

2012-11-27, 08:35
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Googlade lite.
Munter Fänrik Ståls Sägner.
Lång dikt.
Mvh Åke

2012-11-27, 08:58
Svar #4

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej Åke!
 
Jaaaaa! Dikten kom ju från Fänrik Ståls sägner.
 
Tack Åke
 
Jag har också funnit ut att Överstelöjtnant Ryding är:
 
Knut Axel Ryding f. 1831-08-28. Han hade en gedigen karriär inom militären  
och arbetade så småningom i regeringen med försvarsfrågor.
 
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna