ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göstrings häradsrätt, FII:2, s. 31, bouppteckning 1751  (läst 1115 gånger)

2010-03-22, 00:25
läst 1115 gånger

Sofia Ingmarsson

Hej! Jag behöver hjälp med att läsa denna inledning till Kerstin Svensdotters bouppeckning:
Jag delar upp texten i tre delar så att läsbarheten blir så bra som möjligt.



Kerstin Svensdotter avled 1750-12-02 i Abbetorp, Rinna. Bouppteckningen finns i Göstrings HR FII:2 s 31.
 
Tacksam för hjälp!
Sofia

2010-03-23, 01:17
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Sofia.
 
En moderniserad tolkning, ej bokstavstrogen men innehållstrogen, så långt jag lyckats tyda skriften:
 
År 1751 den 25 januari uppå vederbörlig därom gjord ansökning, inställde sig underskrivna häradshövding i orten med nämndemännen välförståndige Jonas Olofsson i Lundby och Olof Persson i (?????) på 3/4 Skatte Krono Augmentshemmanet Abbetorp i Göstrings härad och Rinna socken, att förrätta laga egendomsuppteckning och arvsdelning efter avlidna hustru Kerstin Svensdotter därsammastädes, som i 3dje äktenskapet med sin kvarlåtna man, beskedliga Lennart Svensson, kort före Andersmässo nästlidna med döden avgått, och såsom arvtagare efter sig lämnat bemälte [bmte] sin man och tvenne barn av första giftet, sonen Sven på 15de och dottern Maria Samuelsdotter på 11te året gamla.
 
Härvid inställde sig änkemannen Lennart Svensson själv, ingivandes de efter hans 2ne företrädare i äktenskapet 13 mars 1741 och 14 december 1747 upprättade arvsdokumenten, samt till hans omrörda omyndiga styvbarns rätts iakttagande (... svårläst rad ...) beskedlig danneman Nils Arvidsson i Ryy.
 
Efter framställning om uppriktighet å alla sidor, ..... till uppteckning, varvid ????? som följer.
 
 
Några ord har jag inte lyckats tyda, men i huvudsak tror jag du kan lika på ovanstående tolkning.
 
Mvh/

2010-03-23, 19:56
Svar #2

Sofia Ingmarsson

Hej Hans! Jag är väldigt tacksam för att du hjälpte mig! Stort tack! //Sofia

2010-03-24, 16:35
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
svårläst rad:
 
deras besvågrade och nära grannen
 
sista raden:
 
varvid befants (som följer):

2010-03-24, 20:23
Svar #4

Sofia Ingmarsson


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna