ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glömminge, kyrä 1731-35  (läst 810 gånger)

2007-12-27, 19:47
läst 810 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar om någon kan se om det står samma namn på alla tre notiserna. På nr 1 och 2 ser jag själv att det är samma namn men namnteckningarna skiljer sig ändå lite åt. Är det samma namn även på den tredje notisen?
Glömminge kyrkoräkenskaper åren 1731-1735  
 
 
Mvh
Birgitta

 

 

2007-12-28, 11:03
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Birgitta,
 
På de två första står det J. Sevelin och på den tredje läser jag Jon nk Zalin
 
Tittar man i herdaminnet, så heter han Jonas Nicolai Sevelin och han var verksam i Glömminge från 1731 och död i februari 1734. Den sista är daterad 1735 och en ny kyrkoherde hade tagit över, Aron Törnschaer. Törnschaers namnteckning är det definitivt inte och komminister var Petrus Kåhre.

2007-12-28, 12:06
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Jan
Jonas Nicolai Sevelin och svärsonen Petrus Kåhre är båda mina anor så dessa känner jag väl till. Jag har sett uppgiften i Herdaminnet om att Jonas Sevelin men även hans hustru Maria Olofsdotter Skytt båda skall ha dött 1734. Det konstiga är att det inte finns någon dödsnotis för någon av dem. Jag har kollat i Glömminge, Algutsrum, där Petrus Kåhre var komminister och Kalmar men de finns inte med någonstans. Min tanke var då att uppgiften om att Jonas Sevelin dog 1734 kanske var felaktig och att det stod Jon nk Sevelin för Jonas Nicolai Sevelin på den sista notisen som är från juni 1735.  
Mvh
Birgitta

2007-12-28, 17:58
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är nog ingen tvekan om att han dog 1734, eftersom det finns en begäran från Kåhre om begravningshjälp daterad 14 febr 1734. Jag tror att någon annan skrivit detta i Svevelins namn.

2007-12-29, 18:00
Svar #4

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ok, det hade jag missat att Kåhre fick begära begravningshjälp även om jag kommer ihåg att jag nog hört det förut. Just nu sitter jag och kollar om Jonas Sevelin och Maria Skytt fick flera barn i Kalmar än Christina född 1711 men det verkar inte så. Det verkar ju onekligen konstigt om man inte fick fler barn än ett. Vad jag sett hittills var han fadder vid 2 dop, det ena 1709 och det andra 1710. Maria Skytt har jag inte sett som fadder en enda gång, däremot hennes syster Rebecka Skytt står med som fadder vid några tillfällen. Lite synd att uppgifterna om Jonas Sevelin är så knapphändiga i herdaminnet, som fasta uppgifter vet jag ju att han fick dottern 1711 och efter det att han betalar för sin svärmoders bårkläde 1717 och då befann sig i Högsby. Jag vet att Jonas mor i alla fall levde 1732, 22/5 då hon levde på undantag hos sin avlidne son Måns Nilssons familj. Kanske de befann sig i Frödinge när de dog? Jag skall kolla om det finns några källor för den tiden. Återkommer om jag hittar något.
Mvh
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna