ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räpplinge, C:3  (läst 578 gånger)

2003-10-14, 21:19
läst 578 gånger

Birgitta Ohlsson

Vad står det i dödsnotisen över Sven Peter Svensson som dog den 15/4 45 år gammal?  
 
Mvh
 
Birgitta
 

2003-10-14, 21:21
Svar #1

Birgitta Ohlsson

15 maj skall det vara.
 
B
Mvh
 
Birgitta

2003-10-14, 22:22
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan Birgitta!
 
Bidrar med en bild till på din notis, från genline (145.21.48600). Han dog alltså 15/4 1840. Hinner själv ej läsa detta nu.
mvh Lennart

2003-10-14, 23:23
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Lennart
 
Tack för bilden, jag vet att min inte var så bra men när det var så mycket text var jag tvungen att ta kortet på lite avstånd och då blev den inte så bra. Hoppas någon kan hjälpa mig tyda texten från din bild.  
 
Den första biten ser jag vad det står:
 
Den 15 maj dog af slag och den 20 dito begrafdes försvarslöse? Sven Peter Svensson på Repplinge --- 5 månader och 27 dagar gammal. Resten ser jag bara småbitar av och får inget riktigt sammanhang i.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-10-15, 10:10
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Den 15 maj dog af slag och den 20 dito begrafdes försvarslöse Sven Petter Svensson på Repplinge Malm --- 5 månader och 27 dagar gammal. Som denna persons vandel icke varit christelig, utan anstötlig för Guds Församling, blef han, enligt Herr Kontraktsprosten Aug. Ahlqvists svar å pastors Embetsförfrågan i detta fall, begrafven utan tacksägelse eller själaringning; icke heller tilläts någon uppsjungning. Begrafningen skedde strängt efter formulair, dock --- [blef?] klockorne nytjade vid likets ankomst till grafstället, der ingen sång blef hållen.
 
Det verkar ha varit en riktig buse, detta...

2003-10-15, 12:26
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Ojdå och en sådan skall man vara släkt med;-)
Tack så mycket för hjälpen med tydningen av texten. Undrar vad han kan ha gjort för att förtjäna ett sådant öde. Lite elakt av prästerna tycker jag, inget tal om syndernas förlåtelse här inte.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna