ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sommarkolloni Anviken?  (läst 1577 gånger)

2003-10-03, 11:35
läst 1577 gånger

Siv Johansson

Hej.
Jag var på sommarkollonin Anviken i slutet av 1940-talet,där disiplinen var mycket hård. Bland annat fick en syster som hade cyklat från Bensjö i Bräcke kommun för att hälsa på mig, inte träffa mig. Sovsalen fick inte lämnas under några förhållanden under natten, och pottorna var alltid fulla.
Nå, det var inte en berättelse jag ville ge, utan var låg denna kolloni och hur länge fanns den kvar? I vilken regi drevs den? Den kanske fortfarande finns kvar.
Mvh Siv

2003-11-02, 18:16
Svar #1

Viveca Asproth

Hej!
Anviken ligger strax utanför Pilgrimstad.
Jag tror att det var Östersunds kommun som ägde sommarkolonin. I slutet på 70-talet användes den bland annat som lägerskola.
Mvh Viveca

2003-11-03, 12:37
Svar #2

Siv Johansson

Tack Viveca.
Skulle var kul komma i kontakt med andra barn (nu vuxna) som vistades där slutet 1940 - början 1950-talet.
Mvh Siv

2005-01-14, 19:06
Svar #3

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej! Jag var också sommarbarn på Anviken det var sommaren 1958. Som jag minns var det likdant då som i slutet av 40-talet. Jag fyllde 7 år under vistelsen där och min familj kom för att gratulera mig men vi fick inte träffas. I stället tog fröken mig i hand och vi promenerade runt i kohagarna och pratade. Jag tyckte mig höra mormor och farmor tissla bakom ett snår och ville gå dit men fick inte för fröken. Senare på eftermiddagen fick vi saft och tårta som mellanmål och barnen sjöng och hurrade för mig och jag fick presenter.Var allt kom ifrån fick jag inte svar på.  
Ibland på söndagarna kom tant och hälsade på oss. Hon hade mörkt hår uppsatt i en knut i nacken. Vi sjön alltid Jesus älskar alla barnen när hon var där.
Om natten fick vi inte gå upp ur sängen annat än för att sitta på pottan. Den var proppfull på morgonen. Jag frös varenda natt trots att det var sommar för vi fick bara ha ett lakan på oss.
Det fanns ett utedass också. När vi måste dit fick vi först gå till fröken och be att få toapapper, hon rev av en liten bit och med det fick man klara sig.
Ändå har jag många fina minnen från Anviken. Det var fin natur, vi badade mycket och det var många barn att leka med. Solsken varje dag!?
Min pappa och jag åkte förra sommaren till kollo för att se om det fanns kvar. Huset och utedasset stod kvar men oj så det hade krymt!
Huset var inte så stort som jag minns det men annars var det sig likt. Vi träffade på en man i närheten av kollot som berättade att Anviken hade blivit lägerskola för missanpassade barn. Hur det är med det vet jag inte. Jag kan vara önska att de i alla fall har det riktigt bra där.MVH Kerstin

2006-11-24, 13:57
Svar #4

Siv Johansson

Kerstin.
Tänk så minnet poppar upp när man får ett litet ljus från någon annan. Jag minns också toalettpapperet nu när du nämner det. En annan sak var att man inte fick ha baddräkt på sig, och jag som hade fått en alldeles ny bara inför denna sommar. Jag kommer ockhå ihåg att det fanns en sk. linbana i skogsbrynet som vi barn lekte med. Jag undrar om det överhuvudtaget finns sommarkollonier kvar i något län, och i så fall hoppas jag att det är mer humana regler som gäller.
Ha en bra jul önskar
Siv

2007-01-29, 10:44
Svar #5

Utloggad Eva Ahlbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-09-03, 17:11
    • Visa profil
Hej,
Jag har också minnen från Anviken. Kommer bl a ihåg utedassen med många hål bredvid varandra och vägen ner till sjön där vi badade. Tror att det var 1950 som jag var där. Bakgrunden till att jag hamnade där var att min farfar Martin St?en bosatt var inblandad i tillblivelsen av Anvikens koloni. Jag tror att Missionsförbundet/föreningen, Lutherska Missionsföreningen eller någonting ditåt i Östersund. Martin St?en var även bokhandlare i Östersund o fosterförälder till min far o hans syskon, avliden 1954.
Vänliga hälsningar Eva Ahlbom

2007-04-25, 22:45
Svar #6

micke

Hej om ni vill träffa folk från kollo tiden kanske detta kan bli nått för er bli medlem. www.kollon.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna