ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Socknar  (läst 589 gånger)

2013-04-17, 06:31
läst 589 gånger

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Fornskriftsällskapet i Jämtland utgav på sin tid en liten skrift vid namn Kyrkoarkiven i Länsarkivet i Östersund 1939. Den är numera utgången, men kan laddas ner som PDF-fil på sällskapets sajt. Med den i hand hade Af-administratörer kunnat undvika några osakliga påståenden om socknarna/församlingarna i Jämtland. Vad man haft för underlag istället undandrar sig min bedömning. Med anledning av att Anbytarforum anses som en auktoritet på området - bl.a. av Arkiv Digital - finns anledning att bemöta felaktigheterna.
 
Hotagens (Föllinge) lappförsamling sägs utbrutet ur Åsele 1746. När Föllinge lappförsamling bildades 1746 omfattade den hela den samiska befolkningen (sockenlapparna undantagna) i Jämtland och Härjedalen. Att denna befolkning tidigare skulle hört under Åsele hittar jag inget belägg för.  
 
Marieby uppges ha hetat Marby på 1600-talet. Det förhöll sig precis tvärtom. Marieby har aldrig hetat Marby, utan båda socknarna ifråga benämndes Marieby. För att skilja dem åt kallades den minsta av dem (i Brunflo pastorat) en tid Lilla Marieby, tills den större av dem senast på 1700-talet 'omdöptes' till Marby
 
Åsarne påstås omfatta Delvis i Härjedalen. Denna oriktighet påtalade jag redan för åtskilliga år sedan, men kvarstår fortfarande. Att Åsan skulle vara en gammal namnform kan väl delvis vara riktigt, men det är ju jämtmål och där heter församlingen likadant än idag.
 
(Meddelandet ändrat av Kge 2013-04-17 06:34)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna