ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datum för Olof Östenssons död?  (läst 442 gånger)

2014-12-12, 21:21
läst 442 gånger

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Hejsan!
 
Jag undrar när Olof Östensson i Komnäs dör år 1702? Jag tror det är rubriken Epiphan (om den ens hör till Olof?) och sedan för Olof (nummer 8) skriver prästen något som liknar Dom Lat. När kan det ha varit år 1702?
 
KÄLLA
Själevad F:1 (1681-1760) Bild 24 / sid 21 (AID: v122266.b24.s21, NAD: SE/HLA/1010173)
Varma TACK från  
Katrin
 



2014-12-12, 23:04
Svar #1

Lars Lundell

Hej,
 
Jag skulle tro att det inte är dödsdagen som antecknas, utan begravningsdagen eftersom själva förättningen var det viktigaste för kyrkan. När det gäller Själevad verkar det som om man noterar endast begravningar ända fram till i slutet av april 1790, då man går över till att föra en död- och begravningsbok.  
 
Dom Lat bör stå för Dominica Laetare, dvs 3 söndagen före påsk/4 söndagen i fastan, som 1702 inföll 16.3. Kronologiskt stämmer det bra överens med nr 7, som begravs Dom Reminisc (Dominica Reminiscere-5 söndagen före påsk/2 söndagen i fastan, 2.3) och nr 9, som begravs Långfred[agen], vilken inföll 4.4 1702.
 
Familysearch.org har en bra sida, https://familysearch.org/learn/wiki/en/Category:Swedish_Feast_Days (länken öppnas i ett nytt fönster), där du kan se vilket datum resp söndag, både fasta och rörliga (de senare från 1501 och framåt), inföll. Det finns också program som gör samma sak; jag vet att Egon Bosved skrev ett som fanns att ladda ner på Rötter, men jag är osäker på om det finns kvar så jag avstår vidare kommentarer där.
 
Mvh /Lars
 
(Meddelandet ändrat av 12037 2014-12-12 23:21)

2014-12-13, 21:30
Svar #2

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Lars!
Så väldigt pedagogiskt och tydligt du förklarar. Det tackar jag för! Jag är ju nybörjare inom släktforskning och vet i stort sett ingenting om någonting. Men nu vet jag betydligt mer om hur man kan ta reda på gamla Almanackors gåtor...
;o)
Varmt TACK!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna