ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räfsten 1613 i Jämtland  (läst 2166 gånger)

2001-12-09, 20:10
läst 2166 gånger

Utloggad Björn Espell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 21:04
    • Visa profil
Räfsten 1613 i Jämtland.
Boken av landsantikvarie Petrini om räfsten är en avskrift av de danska protokollen. Jag har försökt översätta bokens danska text till svenska. Cirka 1500 bönder, knektar och änkor är namngivna, och 114 av dom är länkade till min släktkrönika. 71 av personerna har hänvisning till boken om Skanke ätten av Robelin. 48 av personerna eller deras barn finns med sina signetavtryck i en bok Freden i Brömsebro 1645. De åtalade finns i alla de jämtländska socknarna. Läs mer på adress:
http://w1.631.telia.com/~u63113361/rafsten/default.html

2001-12-10, 18:49
Svar #1

Ingrid Wikberg

Räfsten med jämtarna av H Petrini finns att köpa för en billig penning direkt av Landsarkivet i Östersund! ( 96:- + porto)

2001-12-10, 19:23
Svar #2

Utloggad Sven Olof Färnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-11-08, 16:42
    • Visa profil
Intressant läsning Björn. Men jag saknar en socken, Mörsil. Det kan väl knappast vara möjligt att en av socknarna gick helskinnade ur räfsten?
/Sven Olof

2001-12-10, 21:11
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Sven-Olof
Sök på Mörsil under Rötters sökfunktion, så kommer Gästabudet i Mörsil. Men det ligger i Ångermanland.
mvh
rune

2001-12-11, 00:02
Svar #4

Utloggad Björn Espell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 21:04
    • Visa profil
Sven Olof Färnström
Den enda uppgiften jag hittat i Räfsten om Mörsil finns under Åre socken, där Sven Olofsson i Så har en liten andel i Mörsil.

2001-12-15, 10:39
Svar #5

Robert Fresk

Räfsten är intressant på flera sätt, bl a kan man se vilka gårdar som är kongens som närmast motsvarar kronogårdar. I Stugun (sid 141) bor alla paa kongens beroende på att ärkebiskoparna ungefär 1280 och senare köpte mark till en själastuga. Detta gav senare sockennamnet Stugun. Först på den svenska tiden,efter ungefär 1660, blev gårdarna skattköpta, deb sista på 1700-talet

2008-07-17, 13:47
Svar #6

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Som tidigare nämnts, så är inte Mörsil socken utförligt beskriven i Räfsten. Min undran är dock om Mörsil nämns i jordeboken 1615, som har använts som källa till korrigeringar i Petrinis Räfsten? Om så är fallet så är den troligtvis inte lika utförlig som räfsteprotokollet, men skulle kunna fylla ett tomt hål.

2008-07-17, 18:27
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Nu var det länge sedan jag höll Janrik Bromées avskrift av 1615 års jordebok i handen. Dock vill jag minnas att den och senare jordeböcker (JB) fram till 1645 endast innehåller uppgifter om förbrutna gårdar som erlade den vissa landskyldsskatten. Att protokollen för Mörsil förkommit är uppenbart eftersom förbrutna hemman finns upptagna i de JB från 1630 jag nu har tillgång till. Det avser dock endast tre gårdar/delar.
 
Ur Jorde Bog [1630-1631]:
(Siffrorna nedan är romerska förutom [½] vilket min dator inte klarar av att transkribera. Originalet är ett j med ett tvärstreck)
Mÿrßell Annex i Wndersagger Gieldt:*)
YtterAche
gunder gundersòn ________ [½] daler vj skillingar
gunder Mattsòn __________ [½] daler vj skillingar
Olle gundersòn __________ iii[½] marker vj skillingar

 
Alla övriga gårdar (inklusive en halv gård i Ytterocke) i Mörsil var odelsgods, d.v.s. oförbrutna. Det framgår av 1624 års odelsjordebok där de och ägarna är förtecknade. Förlusten i räfsteprotokollen är alltså inte så stor.
 
*) Rubriken (med orden annex och gäll) är märklig eftersom Ytterocke kyrkligt hörde till Mattmar redan vid den här tiden; däremot i rättsligt hänseende till Undersåkers tingslag och Mörsil.

2008-07-17, 19:59
Svar #8

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Brilliant! Kommer snart att ta upp min aktiva forskning igen efter det att min pågående avhandling skickas till tryckeriet om tre veckor. Kan kopior av JB beställas från ÖLA, eller finns de tryckta? Bröderna Gunnar och Olof har jag en viss kunskap om, värre är det med Mats-sonen, som jag av någon anledning förnärvarande inte finner bland mina anteckningar.  
 
Har funderat över varför det inte finns någon bok över Mattmar socken? De omkringliggande församlingarna har ju alla en, eller flera beskrivningar...

2012-02-12, 19:37
Svar #9

Utloggad Olof Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-03-01, 11:02
    • Visa profil
jag måste läsa på vad räfsten är.men jag undrar också vad skinnskatten är t.ex 1599 där finns flera byar med kring mörsil t.ex överocke och även ytterocke är med.de är skrivna under undersåkers tingslag.
MVH olof

2012-02-12, 21:10
Svar #10

Utloggad Olof Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-03-01, 11:02
    • Visa profil
kan det vara så att så att mörsilborna var trogen våra vänner i väst. några ex .gästabudet i möril,och anders eriksson överocke med jacob nilsson sällsjö som arr. ett stort skogsområde söder om sjön liten,av den danska kronan.detta är en fundering.mvh olof

2012-02-13, 12:12
Svar #11

Utloggad Olof Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-03-01, 11:02
    • Visa profil
Hej! jag har nu hittat landskatt mikkelsmesse 1613. jag vet inte vad det innebär . men där finns mösils socken med .det är femton namn uppräknade.obs! även ytterocke med namnet sigismund tror jag.
det vore roligt om någon kunde komentera mina inlägg.
MVH olof

2012-02-13, 15:53
Svar #12

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Räkenskaperna från Härjedalen & Jämtland finns numera tillgängliga i skannat skick.
De ingår i Trondheim lens räkenskaper. Ca 1/4 av materialet finns kvar i Riksarkivet i Oslo, men större delen ca 3/4 finns i Riksarkivet i Stockholm.
 
Materialet i Norge når Du genom www.arkivportalen.no, Jemtland med e i sökrutan och markera digitalt matertial. Det är helt gratis.
 
Materialet i Sthlm har skannats av SVAR och finns tillgängligt genom abonnemang där, eller vid Landsarkivet i Östersund.
 
http://www.svar.ra.se/winder.asp?uidObjectGUID={6587EEF0-3E98-4BE3-A404-E1938D3AEA68}&strType=
 
Det är ett mycket omfattande material, med verifikationer till räkenskaperna i form av ett stort antal skattelängder, saköreslängder, bygsellängder, jordeböcker m.m.
 
Räkenskaperna i sin helhet, alltså även de delar som finns i Stockholm, finns förtecknade i sitt sammanhang i boken Riksarkivet: Arkivregistraturar 4. Rentekammeret. Lensrekneskapar 2, Agder, Vestlandet, Trøndelag, Nord-Noreg Oslo 1983. ISBN 82-548-0010-3. Den innehåller även en hel del förklaringar på ord och begrepp, bl.a. olika skatter.
Om Du vill studera räkenskaper från Härjedalen och Jämtland från 1600-1645, så vore det idé att beställa boken genom biblioteket och kopiera matnyttiga sidor.
Boken finns vid Landsarkivet i Östersund, med deras kopior blir dyra.
 
mvh
Christer
Christer Kalin

2012-02-13, 16:58
Svar #13

Utloggad Olof Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-03-01, 11:02
    • Visa profil
tack för upplysningarna.själv hittade jag matrialet såhär.arkivverket-arkivbevaring-papirmatrial-digitalisering-skanning-lensregensk ap-trondheim len.så man skall vara tacksam för den hjälp man får genom tips liknande ovanstående.tack christer. mvh olof

2014-10-05, 17:29
Svar #14

Monica Fogelqvist

Hej alla!
Jag har en jättekort fråga; var kan jag läsa protokollen från räfsten i original? Har sökt på SVARs sida men hittar ingenting. Verkar bara vara Petrinis bok som är tillgänglig om man vill läsa om detta...
Tack på förhand!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna