ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arnäs, C:3  (läst 892 gånger)

2011-02-12, 18:40
läst 892 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej! Undrar om nån kan se vad mamman heter mer än Anna? Ma??sdotter.
 
Mvh,
Jörgen
 


 
Årnäs C:3 född 13/12-1802 Sara Christina
Mvh,
Jörgen

2011-02-12, 20:35
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Är det inte Mattsdotter eller Mattisdotter?
Mats
 
(Meddelandet ändrat av matsy 2011-02-12 20:39)

2011-02-13, 00:22
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Ja, det finns ju inte så många mansnamn som börjar på Ma med 4-6 bokstäver, men utifrån hur dotter skrivs under så får jag inte ihop dessa tecken till 2 t. Men det kan ju vara så att en del av pappret blivit blött och bläcket försvunnit?
 
I husförhöret heter hon Jonsdotter om jag hittat rätt.
Mvh,
Jörgen

2011-02-13, 12:12
Svar #3

Carl Szabad

Det handlar alltså om Arnäs, inte Årnäs. Sidnumret i volymen C:3 är 105. Det står antingen Mathsdotter eller Marcusdotter. Annan källa får påvisa vad som är korrekt. I hfl står det som du konstaterat Anna Jonsdotter, medan det i Släkter och gårdar i Arnäs 1535-1915 står Anna Jansdotter, okänt på vilka grunder.

2011-02-13, 19:36
Svar #4

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hoppsan, förväxlade Arnäs med Årnes i Norge där jag också har anor....
Ja, jag har lagt in en tråd under Ångermanland för denna familj också, det var många frågetecken ang barn etc.
Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2011-02-14, 07:18
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag kände en liten udd av kritik här när det gäller oklart på vilka grunder.  
Det borde vara självklart att vi inte kunnat redovisa var vi funnit alla fakta som är redovisade i våra släktböcker. Noterna har i så fall tagit avsevärt större plats än resten av innehållet. Det finns ju andra aspekter som väger tyngre än det rent vetenskapliga när man ska skriva en bok som ska säljas. Vi har valt att redovisa källorna till tabellerna i klump på s. 14-15. Textavsnitten är försedda med många källhänvisningar.
Men när det gäller grunderna i just detta fallet så är det egentligen tre omständigheter som gör att vi stannat för Jansdotter. Dels att paret bor i Bodum. Vi har nyss konstaterat att fadern Christoffer Christoffersson Ödlund kommer från Mörtsjö i Själevad 4-5 mil bort. Då är det ingen orimlig tanke att det istället är hustrun som kan ha anknytning till Bodum. Det skulle kunna vara Jon Mårtenssons och Brita Mathsdr:s dotter Anna på AI:4 s 35. Men hon påstås vara född 1764 och det finns en son Johan i hfl AI:4 s 42, vilket antyder att antyder att Annas fader är en Johan. Hon kan då inte vara dotter i det äktenskapet eftersom de enligt mtl 1768-69 troligen gifte sig 1768. Men i Arnäs fb finns en Anna f 1764 15/5 dtr t Johan Jönsson och Brita Mathsdr, dvs. Anna bör vara Jon Mårtenssons styvdotter. Jonsdotter är således en felskrivning där man antingen helt enkelt skrivit ett o istf ett a eller misstagit sig på faderns namn.
Den tredje omständigheten är ett par faddrar vid Sara Christinas dop: Lars Pehrsson och dess hustru i Ovansjö. Lars är son till en av Annas faddrar, Pehr Jönsson i Ovansjö som är bror till Johan Jönsson. Lars och Anna är alltså kusiner.
Detta exempel visar att det inte är lätt att redovisa alla källor i en bok som ska kunna läsas av vanligt folk.
 
(Meddelandet ändrat av Per Sundin 2011-02-14 07:23)

2011-02-14, 07:43
Svar #6

Carl Szabad

Det fanns absolut inget av kritik i min kommentar, men jag ville inte släppa uppgiften vidare utan att påtala skillnaden mellan husförhörslängdens och bokens uppgift, särskilt som födelseboken har en tredje version. Det är ändå ett mycket gediget arbete som Per och hans far presenterat. Det var först efter att jag gjort inlägget som jag insåg att det även fanns en uppgift om Annas bakgrund i bokens text.
 
Pers resonemang förklarar också felskrivningen i födelseboken, som avviker betydligt mer. Där har mormoderns patronymikon tydligen haft en sådan tyngd att det av misstag blev modern som fick det.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-02-14 07:44)

2011-02-14, 09:29
Svar #7

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Tack, då fick jag en ordentlig utredning av førhållandena .
 
Ska jag tolka det som att om man heter Johan så kan barnen heta Jansson och Jansdotter men INTE Jonsson eller Jonsdotter?
Mvh,
Jörgen

2011-02-14, 09:30
Svar #8

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Visst skulle hon väl kunnat heta Johansdotter då också, logiskt? Eller var det inte vanligt att man skrev ut hela Johan på den tiden?
Mvh,
Jörgen

2011-02-14, 09:35
Svar #9

Carl Szabad

Jan är en variant av Johan som är vanligare under vissa tidsperioder, särskilt mot slutet av 1700-talet. Jon är däremot ett eget namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna