ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Molin?  (läst 801 gånger)

2013-11-02, 12:25
läst 801 gånger

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som har hittat vart Hästjägaren Pehr Molin befann sig från födseln fram till 1824?
 
Han föddes ju i Lit som Petter 1819-08-13 OÄ son till Pigan Margreth Hansdotter på Prästgården enligt dopnotisen. Men varken Margreth eller sonen Petter som senare bara kallas Pehr finns inte aktuell tid i Prästgården.
 
Margreth finns 1824 som Piga hos Bonden Larsson i Söre Lit AI:5 sid 72. Hon tar där nattvard 1824 och det gör också Jonas Rapp som hon samma år gifter sig med. Men Pehr finns inte där. Margreth och Jonas finns från 1825 i Söre nr 7 AI:6 sid 90 och där finns också Pehr. 1831 lämnar han hemmet och börjar en serie flyttningar ....
 
Jag har honom sedan hela vägen fram till 1905 när han dör.
 
Margreth kom från Storhögen i Häggenås. Men jag kan inte se att Margreth och / eller Pehr har bott där.
 
Men frågan är alltså: vart befann han och modern sig från 1819 fram till 1824?
Är det någon som lyckats hitta något om det.
 
Hoppas på tips
Marie
 
(Meddelandet ändrat av Miamia 2013-11-02 12:28)

2013-11-02, 17:52
Svar #1

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har jag själv hittat Margreth Hansdotter som Piga hos Torparen Lars Larsson 1820 Söder om Älven. AI:5 sid 182
 
Lite längre ner på sidan finns Margreth tillsammans med sonen Pehr. Där står det att hon tjänar i Söre.
 
I Söre finns hon ju (som jag skrev tidigare) hos Bonden Larsson 1824 och även Jonas Rapp AI:5 sid 72
 
Så då fick hon väl bo hos Torparen när hon fått sin son och när hon tjänade i Söre så kanske Pehr (finns ingen anteckning om att han flyttade därifrån)fick vara hos Torparfamiljen fram till hon gifte sig med Jonas Rapp och tog hem pojken.
 
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna