ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Långsele, AI:11a, sid 179  (läst 815 gånger)

2006-03-10, 10:03
läst 815 gånger

Sofia Ingmarsson

Hej!
Vill ha hjälp med att läsa vad som står inom den röda fyrkanten angående Aflidne torp Jonas Ullst?ns och hans enkas här ofvan dotter Amalia Ulrika Ullst?n
 

Långsele AI:11A s. 179, GID 2062.14.12000  
 
Den 29 Jan 1886 vid Sollefteå Härads Rätt dömd för ... till straffarbete i ett år. Absolverad.
 
Jag får det till lönläggning? af foster, men vad skulle det i så fall vara. Lönläggning?
 
 
Tacksam för hjälp!
Sofia

2006-03-10, 13:43
Svar #1

Yvonne Nilvé

Hej.
Jag kan tyda det till:
Den 29 Januari 1886 vid Solhefteå Härads Rätt döms för lönnläggning af fo? till straffarbete i ett år absolverad.
Vad det är lönnläggningen gäller vet jag inte men hoppas att någon annan kanske kan tyda det.
MVH  Yvonne

2006-03-10, 13:51
Svar #2

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Du har läst alldeles rätt, förutom att det borde vara två n i lönnläggning. Jag tolkar detta som att hon har fött ett barn i hemlighet (i lönndom) och sedan gömt undan det. Det finns flera tänkbara sätt det kan ha gått till på:
 
1. Hon har fött barnet levande och gömt det och hoppats att någon skulle finna det.
2. Hon har fött barnet levande och mördat det och sedan gömt liket.
3. Hon har fött ett dödfött barn, kanske för tidigt fött eller som resultat av en fosterfördrivning och sedan gömt det.
 
För att hur det gått till i detta fall får man leta på målet i den aktuella domboken.
 
Om du söker t.ex. på barnamord här i Rötter finner du nog mycket att läsa om sådana här brott.
 
Mvh Lars-Erik

2006-03-10, 16:07
Svar #3

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Jag läser lönnläggning af foster, det andra n:et går utanför linjen.
 
Berit

2006-03-11, 01:42
Svar #4

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Får det också till Den 29 Januari 1896 vid Sollefteå Häradsrätt döms för lönnläggning av foster till straffarbete i ett år absolverad.
 
Hon har gömt sitt nyfödda barn och fått syndernas förlåtelse och även straffarbete.
 
Mvh
 
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna