ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda gammal dagbok från Ådalen  (läst 1277 gånger)

2006-11-02, 10:44
läst 1277 gånger

Utloggad Karl Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2010-11-13, 14:03
    • Visa profil
Jag håller på att försöka tyda en gammal dagbok från Ådalen för att kunna renskriva hela den och göra den tillgänglig för arkiv. Boken återfanns ganska nyligen, den är skriven på 1940-talet, men av en kvinna som är född på 1870-talet. Det är ingen som har läst den tidigare, så det är väldigt spännande.
Några ord har jag väldigt svårt att läsa. Finns det någon som lyckas bättre än jag. Många dialektala ord från Ådalen används och stavningen är inte alltid korrekt. Här finns några av de första:
http://www.murbrukforlag.se/scannadesidor/sid3till8.jpg
 
Lite amatörmässigt upplagt, men jag hoppas det funkar. (Om det är för litet så tryck på utöka till normal storlek).
 
mvh Kalle H.

2006-11-02, 14:47
Svar #1

Lars Öhman

I exemplet med tvättning av kläder har en vattenfläck löst upp bläcket längst till vänster på sista raden så det går tyvärr inte att se mer än  .tink osv
 
I exemplet med julotta står det att Herr ??? sjussa (dvs skjutsade)  
 
Släktnamnen verkar ha en egensinnig stavning. Jag kan faktiskt inte komma på vad Vrottling och Herfalens står för. Men kanske är det senare en plats och inte ett släktnamn.
 
Omedelbart före ordet kyrkkaffe står det ”på”
 
I exemplet med Finnmarken står det nog  ”Somar” piga (dvs sommarpiga)
 
I exemplet med valla korna står det . jag satt på hässjetroen och läste för dem.
 
I exemplet med långmjölken står det väl ”söt” efter ordet långmjölken, men vad som är sött kan jag inte utläsa. Det är osäkert om det i ordet efter söt ingår ett ”y” ett ”g” eller ett ”j”.
Före kärnmjölken tycker jag det står ett stort ”M” med en punkt efter. Kanske en förkortning av ”med”. Lydelsen skulle då kunna vara .beredd med kärnmjölk.

2006-11-02, 15:25
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan Herfalens vara Herr Fal?ns?
 
När det gäller tvättning av kläder ---tink o s v så står samma ord tre rader ovanför.
Ann-Mari Bäckman

2006-11-02, 16:04
Svar #3

Hans Hålldin

Hej Kalle,
 
På bild 2, jag satt på: hässetroen (i ental hässjetroa). det var det inte lätt att stava till!!
 
Mvh Hans


2006-11-02, 20:55
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan nummer 1 vara så här: o sålde för fem öre styck, tänk om ni kan så aska, som skulle vara till tvättning av kläder, tänk o s v
Ann-Mari Bäckman

2006-11-02, 21:06
Svar #6

Lars Öhman

Efter ordet hässjetroen ser jag att ordet och är förkortat till ett  o. Det är med all säkerhet ett likadant o längst till höger i bild efter ...långmjölk...  
Meningen skulle då kunna lyda:  Sedan varierande maträtter, långmjölk söt ??? och beredd med kärnmjölk allt med grädde.

2006-11-02, 21:34
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
M J i långmjölk är inte helt olik de två bokstäverna efter söt. Kan det vara mjo? alltså början på mjölk. Fast vad är det för maträtt, som är beredd med kärnmjölk?
Ann-Mari Bäckman

2006-11-02, 22:07
Svar #8

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Hör dagboken möjligen hemma i Gudmundrå och/eller Ytterlännäs socken? I Gudmundrå fanns och finns fortfarande ett stort område som kallas Finnmarken med många fritidshus, beläget väster om Kramfors centralort. Vägen dit upp har också namnet Finnmarksvägen. 
 
Kring sekelskiftet 1900 fanns i Bollsta i Ytterlännäs sjökaptenen Nils Jonas Nyberg. Är det han som åsyftas med Kapten?
En herr Wretling fanns också i trakten vid den tiden, nämligen slöjdläraren Karl Georg Wretling.
Kan han vara herr Vrottling?
I närheten av Ytterlännäs kyrka fanns också ett flertal hemmansägare Fahlén, som kanske kunde tänkas bjuda på kyrkkaffe?
 
Intressant projekt - berätta gärna litet mer för oss alla önskar en f d Bollstabo...

2006-11-02, 22:30
Svar #9

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Kan det här möjligen vara den snäll och förståndig Anders Bergren, boendes i Nästvattnet (som ligger i Finnmarken) i Gudmundrå:
 
 
Register: Folkräkning 1900 (Västernorrlands län)  
 
Om personen  
Namn:  Anders Berggren  
Hemförsamling:  Gudmundrå  
Hemort:  Nästvattnet  
Kontrakt:  Ångermanlands östra  
Län:  Västernorrland  
Födelseår:  1849  
Födelseförsamling:  Gudmundrå Västernorrlands län  
Yrke:  Hemmansägare  
Civilstånd:  Gift (G)  
Kön:  Man  
Famstkod:  Far/man (F)  
Familj nr:  1  
Sida:  106    
Rad:  20    
 
 
 Om hushållet
 
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Anders Berggren, f. 1849 i Gudmundrå Västernorrlands län, Hemmansägare  
Erika Holmgren, f. 1866 i Dal Västernorrlands län  
Anna Paulina, f. 1886 i Gudmundrå Västernorrlands län  
John Adrian, f. 1887 i Gudmundrå Västernorrlands län  
Per Agaton, f. 1895 i Gudmundrå Västernorrlands län  
 
Fam. nr 2
Anna Erika Näsman, f. 1875 i Gudmundrå Västernorrlands län, Piga  
 
Fam. nr 3
Anna Berggren Olsdotter, f. 1828 i Viksjö Västernorrlands län, Hemmansägarenka  
 
Berit

2006-11-08, 21:50
Svar #10

Utloggad Karl Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2010-11-13, 14:03
    • Visa profil
Tack så mycket allihopa!
Lars, Hans och Ingrid: era e-postadresser framgår inte av era inlägg, men om ni mailar era adresser till mig: khqv@hotmail.com så ska jag skicka ett ex av den färdigutskrivna texten som tack för hjälpen.
 
Kalle H

2007-01-08, 13:23
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kalle!
 
Det blev ju ett trevligt häfte om Johanna Andersson, Vandringsstaven har alltid följt mig - En arbetarkvinna från Ådalen berättar! Det var kul att se de tolkade orden i sitt stora sammanhang.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna