ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ängsö, F:2  (läst 1072 gånger)

2011-01-02, 13:56
läst 1072 gånger

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej
Jag vill få hjälp med tolkningen av delar av texten, runan över Karin Larsdotter som begravdes 1769-04-02 i Ängsö.
Vad heter hennes far i efternamn Lars Krakling?
Vilket regemente tillhörde han? xxxxx infanteriregemente.
Jag har tolkat att Karin Larsdotter f 1684-11-13 är född i Solberga socken.  
Om detta stämmer så så kommer hon från Falköpings kommun och vilket regemente ligger där?

2011-01-03, 19:36
Svar #1

Utloggad Birgitta Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-10-14, 20:22
    • Visa profil
Hej
Hans, om du menar Kerstin Larsdotter född 13 nov 1684 i Tillberga socken,  
så står hennes far som Lars Möckling från Kungl. Västmanlands Infanteriregemente.
 
MVH
Birgitta

2011-01-04, 10:51
Svar #2

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej Birgitta
Nu kan jag fortsätta !
Är det personer som du har anknytning till?
Du verkar vara duktig på att läsa. Det finns en paralldisskusion om F3/4 här nedan.
Har du tid med den?

2014-03-17, 11:50
Svar #3

Utloggad Elinor Montiel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2016-05-19, 17:22
    • Visa profil
Kerstin (Stina) Larsdotter är också min ana. Nu var det länge sedan du skrev detta, men kanske det finns någon som har fått fram vad som står i denna text? Jag har funnit hennes far i Tillberga, men vill gärna ha mer information

2014-03-26, 21:30
Svar #4

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej Elinor
Det var en tid sedan jag kollade detta. Jag har en anteckning som inte är verifierad är Lars Andersson Möckling är född i Irsta socken. Just nu kan jag inte se varifrån jag fått det ifrån. Jag kan se (såg det idag) i runan efter Stina Larsdotter att hennes far deltog vid slaget om Poltava. Stina Larsdotter har även en tvilling Karin enl. Tillberga C:1 sid 72. Samma källa ger att fadern är soldaten Lars Anders.
Jag har inte kollat nå´t efter uppgifter om Lars Möckling i alla de källor som finns om Poltavaslaget. Generalmönsterrullor är ytterligare en källa som kan säkra hans ursprung.
Det här är troligen fadern, källa Centrala Soldatregistret, om det nu stämmer.(se nedan)
I så fall byter han namn när han kommer till Ängsö. Det är inte bekräftat!!!!
Det går kanske att korsläsa mot runor efter fler barn, eller är det Poltavaskrifter som innehåller svaret.
Nåja det är vad jag har för tillfället.
 
MYCKLING Lars
Släktnamn: Andersson  
Född:  -
Död:  -
Antagen:  -
Avsked:  1694
Aktnummer: VR-01-0079
Regemente:  Västmanlands regemente  
Rote:  Mycklinge
Kompani:  LIV KOMPANIET
Socken:  TILLBERGA
Torpnummer:  VR-01-0079

2014-03-26, 23:00
Svar #5

Utloggad Elinor Montiel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2016-05-19, 17:22
    • Visa profil
Hej Hans,
Här är informationen jag har på Lars Anderson Möckling:
 
Lars Myckling (eller Möckling) skall ha aktnummer VR-01-0079. Han skall ha varit vid Västmanlands regemente, Mycklinge rote, Liv kompaniet. Torpet har nummer VR-01-0079 (http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=311420). Jag finner honom i generalmösterrullorna 1692. Han står då som någon form av ledare för sin rote (tror jag) (Generalmönsterrullor - Västmanlands regemente 060 (1692-1692) s.28). Vid nästa mönstring, 1694, finns informationen att Lars Andersson i Möcklinge avancerat till Corporal och No:625. Han skall ha ersatt en annan man i Corprals roten infanteriet. Det finns också information att han bor i torp på Möcklinge ägor (Generalmönsterrullor - Västmanlands regemente 061 (1694-1710) s.30).  
 
Han får alltså ett nytt soldatnummer, 25. Här finns informationen att han ersatt en Anders Ericksson som dött 1693 (Generalmönsterrullor - Västmanlands regemente 061 (1694-1710) s.16).    
 
Lars ser ut att avlida den 8 oktober 1709, och blir begravd den 24 oktober (Tillberga C:1 (1668-1739) s.88). Han torde vara född omkring 1660. Han skall ha blivit 49 ½ år. Denna får du gärna dubbelchecka då jag är lite osäker på om jag läst riktigt.
 
Som du skriver så ser man i dödsrunan att han blev besegrad i Pultava (eller något liknande) och i hennes födelsebok ser jag också tvillingen.
Tyvärr är ju husförhörsboken i Tillberga ett gissel.  
Men det var intressant det här med att han kan vara född i Irsta. Jag undrar också över när han flyttar till Ängsö, när skall han ha gjort det? Jag vet att dottern flyttade dit, men har inte fått med mig att Lars också kan ha flyttat dit.
 
Ser att jag har lite att reda ut här ändå, tack för din input

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna