ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ministerialregistret  (läst 2043 gånger)

2005-06-27, 20:50
läst 2043 gånger

Ewa Eriksson

Hej, jag har släkt i Jämtland och Ångermanland och tänker börja med Jämtland, därför vill jag veta vad Ministerialregistret är för något?
Jag vet att det finns microkort för olika socknar i Sverige.
På släktforskar-kursen nämndes inte detta register.
Tack på förhand
Ewa Eriksson

2005-06-27, 21:01
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Ewa!
Jag kopierade beskrivningen av registret som ser ut så här,
Ministerialregister - Jämtlands län
Register över födda, vigda, döda och flyttade personer i Jämtlands län. Uppgifterna är huvudsakligen hämtade från ministerialböckerna (födelse- och dopböcker, lysnings- och vigselböcker, död- och begravningsböcker) med bilagor. För registret över flyttade har de registrerade uppgifterna hämtats från flyttningslängderna samt bilagorna till dessa. I de fall huvudkällorna saknas har husförhörslängderna med bilagor tjänat som underlag. I vissa fall har registret kompletterats med uppgifter från andra källor än kyrkoarkiven, t. ex. från mantalslängder och även kyrkogårdens gravstenar (Sveg). Registret omfattar ca 300 000 poster och har upprättats av Landsarkivet i Östersund. Dataregistreringen har utförts av ARKIDIG, ett arbetsmarknadsprojekt drivet av Östersunds kommun och finansierat av Arbetsförmedlingen i Östersund. Den grafiska och tekniska utformningen av cd-skivan har utförts av Riksarkivet/SVAR.
 
Mvh Martin B

2005-06-28, 21:59
Svar #2

Ewa Eriksson

Martin
Kan jag köpa den CD-skivan från Landsarkivet  i Östersund eller genom SVAR i Ramsele?
Vad kostar CDn ?
Ewa Eriksson

2005-06-28, 23:00
Svar #3

Utloggad Lars Starlander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-10-01, 08:46
    • Visa profil
Skivan finns att köpa via SVAR och den kostar 450 kronor. Gå in på www.svar.ra.se och sedan vidare till bokhandeln.
 
MVH
Lars Starlander

2005-06-28, 23:15
Svar #4

christina forslöf

Eva
Du bör veta detta innan du beställer:
Programmet kan användas för att söka personer som varit bosatta i Jämtlands län fram t.o.m. 1875 (födda) respektive 1860 (övriga register).
Den uppgiften finns under Hur man använder programmet i hjälpfilen.
 
Gäller din efterforskning andra årtal, kanske du ändå måste leta uppgifterna på annat håll.

2005-06-29, 11:50
Svar #5

Ewa Eriksson

Hej och Tack alla !
Ja jag har fått uppgifter att några gamla släktingar skall vara skall var födda  från 1863 och kanske 10 år frammåt. Någon av dem jag söker skulle ha gift sig omkring 1860.
Ewa Eriksson

2006-10-08, 18:47
Svar #6

Maria Vabulis

Jag har nyligen skaffat Ministeralregistret och blev överlycklig när jag hittade namnet på min mmmmmmor, Brita Danielsdotter. Jag hittade också namnen på en massa barn hon fått med sin make bonden Olof Nilsson, mellan 1783 och 1797.
 
Sen när jag ville gå vidare till födda, så fanns endast en Brita Danielsdotter i passande ålder i födelseboken och ingen i flyttlängderna. Alltså tycker jag att det borde vara rätt Brita jag hittat. Det märkliga är att modern hette Susanna Månsdotter, men inget av Britas barn heter varken något åt Susanna-hållet eller åt Månshållet. Nu törs jag inte lita på ändå att det är rätt Brita jag hittat. Hur ska jag få klarhet?

2006-10-08, 20:25
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Ministerialregistret är mycket användbart, men har sina begränsningar. Alla som levat i Jämtland/Härjedalen under den tidsperiod CDn omfattar finns naturligtvis inte med. Se inlägg.
Beträffande ovanstående pars barn grundar sig uppgifterna på andrahandskällor, eftersom födelseböcker före 1818 saknas för Ragunda. Äldste sonen Daniel uppges enligt CDn vara född 27/8 1783. Källan finns i 1809 års landsboksverifikationer. Ser vi i motsvarande källa för år 1807 anges han däremot vara född 27/8 1784.
Församlingar där kyrkböckerna förkommit bjuder ju större motstånd att arbeta med. Annars finns ett arbete av Staffan Lindqvist - Familjer i Ragunda (Bräcke 1998) där din Brita påträffas i byn Torsgård.

2006-10-11, 10:54
Svar #8

Maria Vabulis

Arbetet som du nämner, vad är det för format? Alltså, är det en bok, eller en CD eller upplagt på nätet? Jag är ny på forskning på egen hand, så jag är tacksam för alla tips.
Nästa steg jag tänker mig är att försöka hitta husförhörslängderna och se om jag kan få ledtrådar där. Arbetet Släkter i Ragunda låter också mycket intressant!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna