ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medelåldern i Jämtland  (läst 857 gånger)

2001-06-05, 16:59
läst 857 gånger

Solveig Qvarnström

Nu har jag kommit igång lite bra med mitt forskande, bl.a tack vare god hjälp här på Rötter. Mina anfäder (och mödrar) kommer från Strömsund i söder till Jormlien i norr, från Sörli i väster till Ångermanland i öster. Jag har noterat att medelåldern hos dem är påfallande hög, de flesta blir uppåt 70-80 år. Visserligen var ju barnadödligheten hög förr, och drog ner medelåldern, men mina jämtska förfäder verkar vara ett segt släkte. Kan det bero på den nyttiga dieten? Jag läste nyss en teori om att neandertalarna dog ut för att de inte åt fisk, det lär väl jämtarna ha levt mycket på. Finns det någon forskning på detta? Det skulle vara intressant att jämföra någon släkt i feta jordbruksbygder.

2001-06-05, 20:31
Svar #1

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Solveig
Samma reflektion har jag gjort, när det gäller min mans anor i Medelpad och Ångermanland många av dem når en sådan ålder att dataprogrammet ger felmeddelande ;).
När det gäller Jormlien så kan jag berätta att det fortfarande stämmer att man uppnår hög ålder, jag har ganska många grannar som är mellan 80 och 90 år. En förklaring jag fått när jag funderat är att dels åt man nyttigt, vilt kött och fisk potatis och lingon/hjortron gav både vitaminer och rätt sorts fett. Men en större anledning var att eftersom man bodde väldigt glest smittades man inte så lätt av olika sjukdommar som man gjorde i de mer tättbebygda delarna av landet.
Bodil i Jormlien

2001-06-11, 16:46
Svar #2

Alvar Stockhaus

Folk levde länge i Medelpad också. Jag har en släkting som dog när hon var 94 år gammal. Jag kollad hur gamla de övriga var som dog samma år. Det var 11 som dog före 10 års älder, samt 11 som blev över 80 år. Detta gäller ju bara ett enstaka år, men hög ålder verkar inte ha varit ovanlig, ine ens bland smeder.

2001-06-12, 10:30
Svar #3

SE Svensson

Läste i Jämten att Jämtland hade den lägsta barnadödligheten i landet och Ångermanland den högsta. Troligen avsåg undersökningen artonhundratalet.

2001-10-27, 10:53
Svar #4

Viveca Asproth

Den här iakttagelsen om hög levnadsålder har även jag gjort. Jag har anor i Ångermanland, Medelpad och Jämtland och det är likadant i alla tre landskapen. Om man rensar bort barnadödligheten så är medellivslängden hög. Med hjälp av statistikdelen i mitt släktforskarprogram kan jag se att den vanligaste dödsåldern inträffar vid ca 75 år. Påfallande många blev över 90 år.

2001-10-29, 22:57
Svar #5

Elizabeth Elvbo

Så skönt att se att fler lagt märke till detta!
Jag har släktforskat i Jämtland, Värmland och Västerbotten och blev tillslut helt förvirrad över vad jag fick fram. Särskilt som jag har minnen av att i skolan fått lära mig att medelåldern (under 1700-1800 talet) var mycket låg (runt 40) och att hälften av barnen dog innan fem årsålder. Mina jämtar inte bara envisas med att bli uppåt nittio, jag har en mycket låg barndödlighet. Förhållandena för Värmland och Västerbotten (helt ovetenskapligt, förstås) för samma tid är låg medelålder i Värmland och hög barndödlighet i Västerbotten. Jag undrar vad min lärare skulle säga om det? Och vad sjutton åt de för att bli gamla? Youghurt?
 
Mvh, Elizabeth

2001-10-30, 05:55
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej Elisabeth
Dom åt nog gompa.
mvh
rune

2008-07-20, 16:49
Svar #7

Ingeborg Lysén

Medelålder! Jag har som släktforskare också upptäckt att medelåldern blan människor i olika landsändar är otroligt hög .Själ kommer jag ifrån en Jämtlänsk släkt med väldigt hög medelålder.Så det man fick lära sig i skolan är inte trovärdigt längre.Tex att det var många som aldrig nådde 50 år ,så därför firades det med pompa och ståt.Om man blev 50 år.
Min morfar blev 96 ,mormor 85,Mamma 89 min moster är nu 82 och generationer före dem blev väldigt gamla särskilt på mors släktsida .Min svärmor blev 92.Hennes far 86 år.Så det beror nog på generna samt ett gott kosthåll som någon sa tidigare i debatten.Fisken ,Älgen ,Hjortronen samt den hälsosamma Jämtlänska luften och ett lugnt sinnelag.Purjämtståssa Ingeborg Lysén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna