ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagman Claus Laurentsson  (läst 1170 gånger)

2004-10-13, 20:25
läst 1170 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

I mitten av 1600-talet fanns det en lagman i Jämtland vid namn Claus Laurentsson.  
Jag undrar nu om det finns någon som känner till något om vad hans barn hette och var familjen bodde?  
Tack på förhand,
 Monica

2004-10-14, 04:28
Svar #1

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Claus Lauritsen var lagman i Jämtland 1634-1638, var under sin tid i landskapet bosatt på Södergård i Brunflo sn. Närmast innan i Helsingör.
 
Vad jag lyckats skaka fram kring familjeförhållandena är f.n. att Lauritsens efter sin tid i Jämtland bosatte sig i Bergen, och avlider där, om jag minns rätt 1646. Hans efterleverska hette Elin Kruse, dotter till Hans Kruse, sockenpräst i Helsingörs domkyrka (S:t Olau) 1617-1625. Emellertid anges i Helsing?rs Embeds- og Bestillingsm?nd, s.26 av V. Hostrup Schultz, att Lauritsen var gift med systern Gjertrud Kruse. Antingen har Hostrup Schultz blandat ihop uppgifterna, eller så har han faktiskt gift om sig med Elin efter Gjertruds död.  F.ö. anges fyra barn detta sammanhang: Tyre, Hans, Daniel och Anne. Dessa uppgifter synes härstamma från bouppteckningen efter svärfadern, död i Helsingör 1625. Skulle vara på sin plats att kontrollera denna personligen, men jag har inte kommit så långt ännu.
 
Det finns emellertid en uppgift som skulle kunna stödja att han varit gift med båda systrarna. Under Lauritsens tid i Jämtland hölls nämligen ett bröllop i lagmansgården där hela landskapets mer namnkunnige stod på gästlistan. Vilka som vigdes är okänt, men det torde luta åt att det var lagmannen själv som stod brudgum.
 
Möjligen skulle det ge mer på fötterna om det gick fiska fram en bouppteckning efter honom, vilken torde vara att söka i Bergen. En likpredikan efter honom kanske tom. finns. RA i Oslo? Denne bespottade man är av visst intresse även för mig, har du några ytterligare uppgifter att yppa om honom ?

2004-10-14, 09:19
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Thomas och tack för ditt svar!
Tyvärr måste jag säga att jag inte har något att bidraga med vad gäller Claus och hans familj. Anledningen till att jag ställde frågan, är att jag försöker på alla möjliga och omöjliga sätt, att finna en faderskandidat till min Elisabet Klasdotter. Hon levde i Brunflo runt mitten av 1600-talet, var gift med Per Olsson Drake (son till prosten Drake där i Brunflo,f.ca 1630)och hade en dotter vid namn Rakel (f.1660, gift till Öd i Marieby).
Så när du skrev att Claus L. bodde i Brunflo, lät det inledningsvis lovande, men det var ju uppenbarligen bara en  kortare tid han bodde där, och i barnaskaran fanns ju inte någon Elisabet...
Så min fundering var tydligen ett missriktat långskott. Jag får leta vidare efter Klasar i närheten av Brunflo-att Elisabet var prästdotter hade ju varit ganska logiskt, men jag hittar inte heller någon präst som hette Klas vid den tiden.
Många hälsningar och tack än en gång för ditt svar!
 Monica

2005-03-23, 19:55
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Thomas Loo!
Jag har läst ditt inlägg om Hans Kruse ovan och jag är mycket intresserad av det du skriver. Tror du att det går att få reda på mer om honom? Hans patronymikon vore mycket intressant att veta. Vet du namnet på ev. andra barn än Elin? Eller känner du till något namn på Elins barn? Hur gör jag om jag vill söka på H.Kruse i Helsingör? tacksam för ev. svar.
Anna-Lisa

2005-03-25, 02:36
Svar #4

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Kruses farsnamn kan bli en svår nöt att knäcka. Jag vet inte mycket mer än nämnt i mitt förra inlägg. Vad som kan tilläggas är att han verkade som residerende kapellan i Bergens domkyrka 1596-1607, sockenpräst i Leikanger, Sogn prosteri 1607-1617. Troligen på sistnämnda ställe även prost. Installerad i Helsingör och S:t Olai i juni 1617.  
 
Bland mina noteringar finner jag följande referenser ang. de aktuella Krusarna:
 
Bergens Stifts Biskoper og Pr?ster efter reformationen, av Johan Frederik Lampe. Kristiania 1896.
[dansk] Personalhistorisk Tidsskrift 1:3  s.137, Köpenhamn 1882.
Borgerne og billedkunsten på Christian den Fjerdes tid. Uddrag af Helsing?rs skifteprotokoller 1621-1660,
av Povl Eller i Frederiksborg Amts Historiske Samfunds årb?g 1974 s.150f,165 mfl.
 
En av Kruses döttrar (Cille) finner jag f.ö. varit på tapeten här i forumet under Norge: Efterlysningar: Sognepräst Madz Clauson 1668.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna