ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svedvi- Ålby  (läst 390 gånger)

2011-08-13, 23:18
läst 390 gånger

Utloggad Inger Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
Hej
Kan någon hjälpa mig att tyda vad han heter i efternamn och se om jag har tytt rätt
A1:3A sid 5 Ålby 1735-1774 (Genline 2358.20.365009)
Göran Hansson?? 1697
Hustru Lisa Jonsdotter 1697
 
Hälsningar Inger

2011-08-16, 16:03
Svar #1

Bertil Johansson

Hej Inger,
Jag tycker det står Jöran Hammarst... Läsningen stämmer med en uppgift i dödboken (C:2 s 183 översta raden) om nämndemannen Jöran Hammarström i Ålby;
mer fick jag inte ut av den skadade texten där.
För att få ökad klarhet tittade jag i mantalslängderna. Det blev genast mer invecklat.
 
I mantalslängderna 1726-1760 står nämndemannen Jöran Larsson för gården, senare sonen Jan Jöransson; Jöran Larsson bor kvar till 1765 i matlag med sonen. 1766 innehas gården av Jonas Göransson i Hillsta och Jan Göransson i Tibble, Dingtuna, ingen av är då mantalsskriven i Ålby. Deras namn överensstämmer med namnet på de söner, som i husförhörslängden redovisas som Jöran Hammarströms barn. Det finns flyttningsnotiser i husförhörslängderna för Svedvi och Dingtuna som bestyrker Jan Göranssons flyttningar mellan Ålby och Tibble.
Det kan vara så, att Jöran Larsson utom sitt patronymikon även använde namnet Hammarström. Men det antagandet skulle man vilja ha bekräftat innan uppgiften används.
 
Mvh
Bertil Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna