ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla Släktgårdar i Jämtland&Sverige  (läst 1938 gånger)

2000-11-04, 08:39
läst 1938 gånger

Ingrid Wikberg

Finns sammanställning över de äldsta släktgårdarna? På 50-talet,när jag var barn, tävlades det i ett radioprogram med Lennart Hyland om olika saker. Bl a så korades Sveriges äldsta släktgård(ar?) dvs att en gård gått i arv inom samma familj i flera hundratals år. Då valdes gården Ol Sjuls i Hoverberg till den äldsta eller en av de äldste och jag undrar nu hur det egentligen ligger till.  
Finns det forskning?
Vem eller vilka gårdar kan man säkert fastställa till den äldsta eller en av de äldsta som gått i arv inom samma familj och hur i många århundraden  
finns dokumentationen?

2003-04-12, 02:21
Svar #1

Utloggad Tomas Nordqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2010-01-08, 21:08
    • Visa profil
Finns en gård i Hackås , Jämtland Som säjs vara den äldsta ärvda gård i sverige..Har gått i arv i flera hundra år ..

2003-04-12, 17:03
Svar #2

Utloggad Björn Espell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 21:04
    • Visa profil
I årsboken Jämten 1929, sid 59, finns en förteckning över diplomerade släktgårdar i alla socknarna i Jämtlands län. Nämnda årsbok finns sannolikt på de större biblioteken.

2003-04-17, 21:56
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Materialet till de släktgårdsinventeringar som genomfördes under 1920-talet för Jämtland/Härjedalen bör nog ses över innan man godtar uppgifterna i Jämten år 1929. Under årens lopp har det visat sig att flera av dessa undersökningar inte håller måttet. I sin Handbok i släkt- och personforskning (s. 183) är Bengt Hildebrand med rätta skeptisk till flera av Matts Lings utredningar av medeltidsgamla släktgårdar i Bergs socken. I egen forskning har jag kunnat konstatera felaktigheter bl.a. i Alsens socken. Det stora antalet redovisade släktgårdar från 1500-talet i Härjedalen (Hede/Tännäs) finner jag tveksamma, med tanke på områdets sparsamma källor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna