ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna (Katrina) Carlsdotter, Jämshög  (läst 672 gånger)

2006-02-08, 15:07
läst 672 gånger

Utloggad Kerstin Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-12, 13:42
    • Visa profil
Hej! Kan någn hjälpa mig hitta föräldrarna till Anna Carlsdotter, född 1801 i Härlunda enl. husförhör, men jag hittar henne inte. Hon gifte sig 1841 med Johan Andersson Delfin och flyttade då till Jämshög från Ulfshult, Örkened.

2007-01-23, 12:48
Svar #1

Grethe Aastradsen

Hej Kerstin
 
Det her må være deres første barn, da barnet står som trolovningsbarn. Noget sent da Anna er 40 år. 
 
1840-08-25 födelse 
Barnet 
Namn Kön 
Håkan man 
Äktenskaplig börd Antal födda 
trolovningsbarn 
 
Hilsen Grethe 
Dödfödd Paritet 
   
Fadern Modern 
Namn Namn 
Johan Andersson Delfin Anna Carlsdotter 
Titel Titel 
båtsman fästeqvinna 
Ort Ort 
 Holje n-o 23 
 Ålder/födelseår 
 40 
Hilsen Grethe

2007-01-24, 08:38
Svar #2

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Kerstin,  
 
jag har heller inte kunnat hitta hennes föräldrar, men hon:  
Kom från Norrköpings Correktionshus 1829 till Örkened. Har fått 4 oäkta barn, enligt Örkeneds HFL Ulfshult 1837-1841. Ett av dessa är Elna Mattisdotter född 1834-04-29 som hon fick med Mattis Larsson född 1814 i Björkefalla, Jämshög.
Tror att lösning finns i Norrköpings Correktionshus där antagligen hennes födelsedata blivit förvanskat.
 
Maj-Britt Sundin
(www.jamshog.net)

2007-01-27, 11:21
Svar #3

Utloggad Kerstin Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-12, 13:42
    • Visa profil
Tack för att ni försöker hjälpa mig. Det tycks vara en hel del konstigheter med Anna. Det står ju att hon fått fyra oäkta barn, men jag har hittat tre säkra. Sen finns det en Anna Carlsdotter som får en son i Örkened 1822 och en annan Anna i Jämshög 1827. Dessa finns i böckerna för födda men jag kan inte hitta dom någonstans i husförhören. Men jag fortsätter leta.
Hälsningar Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna