ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skinnskatteberg, födda 1632  (läst 598 gånger)

2010-04-10, 16:50
läst 598 gånger

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag har nyligen fått bekräftat att en av mina anfäder är Nicholas Doublet, en fransos som levde i Skinnskatteberg som skrivare åt Mr Hybbert vid Flögfors åtminstone under perioden 1632-ca 1642. Han bodde tydligen vid Skärviks bruk under flera år (åtminstone 1638-1639).  
 
Nicholas får tillsammans med en Ingeborg Pedersdotter (syster till en Anders) ett barn utom äktenskapet som föds år 1632. Jag försöker förtvivlat att läsa vad det står på nedre delen av en av sidorna för det året utan resultat. Är det någon som har bättre läsmöjligheter och kan hjälpa mig?! Jag gissar att barnet som föds år 1632 är dottern Elisabet som isåfall är min anmoder, men kan någon hjälpa mig att få detta bekräftat så blir jag oerhört tacksam!
 
Nicholas och Ingeborg kom inför rätten på tinget i Lindesberg den 23/12 1632:
 
Kom för rätten Nicolaus Dubblet en franzos gift man Mäster Hybbertz skrifware sampt Ingeborg Pedersdotter på Westehyttan en ogift quinna för deet dee hafva haft lagers måhl tillsammans och bedrifwit hoor. såsom dertill barnet bar wittne och elliest nogsampt kunnigdt ähr. derföre war sin synd bekiende, och huru wäl Nicolaus föregaf sig hafva bekommit troendes, dhet hans hustru waar döödh, dok lijchväll effter han henne tilförende och uthan orsak hafver desererat och öfvergifwit derföre kundhe honom iche hiälpa. Blefvo bådhe effter Gudz lag par: 20 dömde ifrån Lifwet. der mädh saken skiötz deen Konungz: Hofr. i hender wijdare resolution och förklarningh.
 
I Lindesbergs db finns antecknat under rubriken: Oächta barn på åhr 1632: Een fransos widh Flögfors Hybbert skrifwares med Anders Peders syster på Wachthyttan. Hustrun är ännu kvar i hemlandet.

2020-11-12, 11:34
Svar #1

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 911
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:53
    • Visa profil
Det oäkta barnet föddes inte i Skinnskatteberg. Nicolas var då skrivare åt mäster Hybbert i Flögfors, Lindesberg. Så barnet finns i Lindesberg. Lindesberg (T) CI:1 (1632-1641) Bild 11

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna