ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skerike, A1:8  (läst 529 gånger)

2008-05-01, 00:39
läst 529 gånger

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Jag kan inte tyda hustruns efternamn. Texten är annars väldigt lättläst men den bild som jag fått i ett svar under Västmanland: Skerike behöver jag hjälp med. GID 2378.20.44500 Skerike A1:8 1861-1870, 67/0  
 
Tackar på förhand.
Börje Eriksson

2008-05-01, 10:16
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Börje!
 
Jag tolkar det som Borén. Vid en kontroll i Skerike födelse- och dopbok för året 1826, då Maria Margareta (Maja Greta i födelse- och dopboken) skall vara född framgår att hennes föräldrar är bonden Olof Olsson och dess hustru Anna Cajsa Danielsdotter. Man kan väl därför anta att dottern antingen tagit namnet eller att hon tidigare varit gift. Det finns gott om Borén:are i Västmanland, vari det senare alternativet kanske är mest troligt.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-05-01, 10:46
Svar #2

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Tack Henrik för att du kollade upp bilden! Jag tycker också att det står B men den bild jag har är otydlig i de fina linjerna så därför ville jag ha flera ögons tolkning av utdraget. Jag är även skyldig dig ett stort tack för hennes föräldrars namn.
 
Mvh,
Börje Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna