ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rannsakning av Mickel Perssons i Kloten, Ramsbergs sn(T) dramatiska död 1655  (läst 632 gånger)

2004-05-19, 12:37
läst 632 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har funnit och försökt tyda ett svårläst domstolsprotokoll från Söderbärke hdr 7/6 1655 [s.18-19]. Det rör min anfader Mickel Persson i Kloten, Ramsbergs sn(T).
 
Då det har stor betydelse för mig, vill jag att tydningen skall vara så korrekt som möjligt. Därför kommer jag att lägga ut protokollet här, tillsammans med mina avskrifter. Det är 3 A4-sidor, börjar med första hälften av s. 1:
 


 
 
Avskrift:  
 
[s. 18 h]
Framstegh för Rätten H. Dårdi Bertilsdotter, boendhes uti Ramshytt Socn i ett torp benemdt Kloten, och anklaghandhes [i hö marginal,min anm:] /hennes son Mats Michelsson/ /en finne/ Mats Påfuelson /Hundhsken/ wedh Diurlånge här i Södherbärke Sochn förmedelt att Mats skal i förgångne winter, den 15 Februarij warit wållandhe til hans dödh.
 
  1/ Framstältes en hustru, H Marit Larsdotter Salig Hindrich Werres Enkia, hafuandhes sit tilhåldh widh Sånje hella(?), här i Södherbärke hwilken efter aflagd, hwadh som skedde och händhe, /då/ Michel /Person/ war hos Mats nembligh att Michel lågh der om natten
 
Jag hoppas att någon kan läsa igenom detta och föreslå ev. ändringar och kompletteringar. Ett varmt tack i så fall!
 
Mvh / Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna