ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möklinta F:1 sid 55 GID 2326.11.46900  (läst 427 gånger)

2009-05-22, 15:34
läst 427 gånger

Utloggad Karin Medin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 16:45
    • Visa profil
Hustru Kerstin Matsdotter, skomakarens hustru i Norrvad. Jag får ut det mesta t.o.m att de får fyra barn. Det yngsta är fött den 20 mars men vad hände? Något kom åter den 25 häftigare och varade till måndag afton den 27, då Kerstin dog. Vad kom åter?  Tacksam för hjälp.
Mvh Karin

2009-05-22, 22:34
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Karin!
 
Här är min tolkning av den del av texten som gäller hennes död:
 
Dheras ächtenskap har G[ud] wälsignadt med 4 barn hwar af en dotter är igenom döden afgången. d 20 Martii födde hon sist till wärlden dhen yngsta dottren, men fick dagen dher efter ett starkt hiertesprång, som på några dagar uphörde, tå hon med tillbörlig andacht begick herrens högw: nattward, men kom åter d 25 häftigen igän, och wahrade in till måndag aftonen d 27 tå hon efter et swårt arbete igenom en salig död kom till en trygger ro och hwilo sedan hon här i wärlden snart 40 åhr lefwat har. begrofs d 2 Apr. nehr för backen sör om wägen
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-05-23, 12:03
Svar #2

Utloggad Karin Medin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 16:45
    • Visa profil
Hans-Olof!
 
Mitt varmaste tack för hjälpen. Hade inte kunnat drömma om att få så utförligt översatt. Du är mycket skicklig.
 
Hälsningar
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna